Ταυτόχρονα μέ τήν εξάλειψη καί τόν εκμηδενισμό τών παθών, ή προσευχή τρέπει σέ φυγή καί εκείνα πού βρίσκονται «έν τή γενέσει» τους καί όσα άποτελούν γιά τήν ψυχή τούς κύριους συνεργούς τής ταραχής καί τήν αιτία όλων τών νοσημάτων: τό διάβολο καί τούς δαίμονες. Τέλος έξαφανίζει όλα τά παθολογικά αποτελέσματα τής δράσης τους. Ώς προς τούτο, ή «προσευχή τού Ίησού» είναι Ιδιαίτερα άποτελεσματική.
Στό νού γίνεται, κατά πρώτο λόγο, αισθητή ή μεγάλη θεραπευτική δράση τής προσευχής. Ή αμαρτία τόν είχε αμβλύνει και ναρκώσει· με τήν προσευχή ξυπνά, ξαναγίνεται ταχύς καί εύκίνητος, άναζωογονείται γιατί έκεί είναι ή ζωή του.΄Ετσι ό νούς παύει ν' αποξενώνεται άπό τόν αισθητό κόσμο καί τίς μάταιες παραστάσεις γιά νά επανέλθει «εις έαυτόν» λειτουργώντας αντίστοιχα προς τό σκοπό τής φύσης του· παρατηρεί συναφώς ό Εύάγριος ότι «τόν νούν πεφυκότα προσεύχεσθαι», «ή προσευχή ένεργείν παρασκευάζει τόν νούν τήν ιδίαν ένέργειαν» καί «προσευχή εστί πρέπουσα ενέργεια, τή αξία τού νού ήτοι κρείττων, καί ειλικρινής κρίσις αύτού».
Καθώς ασκείται καί λειτουργεί πλέον κατά φύση καί στην κατάνυξή του απομακρύνει κάθε παράσταση (εικόνα ή λογισμό) ξένη προς τήν προσευχή, συγκεντρώνει ό νούς στην προσευχή όλη τή δύναμη τής σκέψης καί τής νόησης και ξαναβρίσκει, όπως παρατηρεί ό Εύάγριος όλη τήν ισχύ καί όλη τήν υγεία του.
Στην πεπτωκυία κατάσταση τής φύσης, ό νούς είναι θύμα μιας αέναης καί ακραίας άστατης κινητικότητας, ύφιστάμενος τήν αδιάκοπη κίνηση λογισμών, οι όποίοι τόν διεγείρουν, τόν ταράζουν καί τόν κάνουν νά περιφέρεται και να περιπλανάται. Τώρα ή προσευχή εξάγει τό νού άπό τή συνηθιιμένη παρεκτροπή καί απώλεια του, άπό τήν αιχμαλωσία καί τήν ταραχή του, τον οδηγεί στην κατάνυξη μακριά απο τήν περιδίνηση καί τήν περιπλάνηση πού τόν χαρακτηρίζει καί τού προσδίδει σταθερότητα καί ισχύ. Ή συγκεκριμένη κατάσταση προκύπτει ώς αποτέλεσμα τής συνεργίας, -ή οποία αναπτύσσεται μέ τήν προσευχή-, μεταξύ τής ανθρώπινης προσπάθειας καί τής θείας χάρης. Ή τελευταία αυτή μόνη είναι σέ θέση νά επιτρέπει στον άνθρωπο νά κυριαρχεί πλήρως σ' όλη τή δραστηριότητα τού νού. Τούτο προκύπτει ιδιαίτερα άπό τή διδασκαλία τού Αγίου Ιωάννου τής Κλίμακος: «΄Ιδιον γάρ τού νοός τό άστατον. Θεού δέ τό πάντα δύνασθαι ίστάν. Έάν ανελλιπώς τόν αγώνα κέκτησαι, έπιδημήσει καί έν σοί ό τήν θάλασσαν τού νοός περιορίζων, καί έρεί προς αύτήν έν τή προσευχή σου· "μέχρι τούτου έλεύση, καί ούχ ύπερβήση" (Ίώβ 38,11). Αδύνατον πνεύμα δεσμείν όπου δέ ό τού πνεύματος Κτίστης, πάντα ύποτέτακται».
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (1ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (2o ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (3o ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (4o ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (5ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (6ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (7ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (8ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (9ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (10ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (11ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (12ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (13ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (14ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (15ο ΜΕΡΟΣ)
- ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ (16ο ΜΕΡΟΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου