«Μόνο ὁρισμένοι ὑψηλά ἱστάμενοι μοντέρνοι θεολόγοι κάμουν πώς δέν καταλαβαίνουν καί σπέρνουν δαιμονική σύγχυση στούς ἁπλουστέρους ἀδελφούς μας». [π. Ἰω. Φωτόπουλος]
whos.amung.us
Συνολικές προβολές σελίδας
Πέμπτη 19 Ιουλίου 2012
EINAI ΑΡΑΓΕ ΔΥΝΑΤΗ Η ΚΑΘΑΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ;
[…] Eἶναι λοιπόν δυνατή ἡ καθαρότητα τῆς καρδίας στούς ἀλλοθρήσκους; Ἄς δοῦμε τούς Ἁγίους Πατέρες. Ὁ ἅγιος Μακάριος ὁ Αἰγύπτιος μᾶς λέγει ὅτι καθαρότητα τῆς καρδίας σημαίνει ἁγιότητα καί τελείωση τοῦ ἀνθρώπου καί ἐξηγεῖ πῶς ἐπιτυγχάνεται: «Οὐ γὰρ ἡ ἀποχὴ τῶν κακῶν αὕτη ἐστὶν ἡ τελείωσις, ἀλλ᾽ εἰ εἰσῆλθες εἰς τὸν νοῦν τὸν ἠφανισμένον καὶ ἀπέκτεινας τὸν ὄφιν τὸν κατώτερον τοῦ νοῦ καὶ βαθύτερον τῶν λογισμῶν, εἰς τὰ λεγόμενα ταμιεῖα καὶ ἀποθήκας τῆς ψυχῆς, φονεύοντά σε καὶ φωλεύοντα· ἄβυσσος γάρ ἐστιν ἡ καρδία. Εἰ τοίνυν ἐκεῖνον ἐφόνευσας, καὶ πᾶσαν τὴν ἐν σοὶ ἀκαθαρσίαν ἐξέβαλες· ὅλοι γὰρ οἱ φιλόσοφοι καὶ ὁ νόμος καὶ οἱ Ἀπόστολοι καὶ ἡ τοῦ Σωτῆρος ἔλευσις περὶ καθαρότητος τὸν λόγον ποιοῦνται. Πᾶς γὰρ ἀνθρώπων εἴτε Ἰουδαίων εἴτε Ἑλλήνων ἀγαπᾷ τὴν καθαρότητα εἰ καὶ οὐ δύνανται καθαρεύειν. Χρὴ οὖν ἐπιζητῆσαι πῶς καὶ διὰ τίνων δύναται τὸ καθαρὸν τῆς καρδίας γενέσθαι· οὐδαμῶς ἑτέρωθεν, εἰμή διά τοῦ ὑπέρ ἡμῶν σταυρωθέντος· αὐτὸς γάρ ἐστιν ἡ ὁδός, ἡ ζωή, ἡ ἀλήθεια, ἡ θύρα, ὁ μαργαρίτης, ὁ ζῶν καὶ ὁ οὐράνιος ἄρτος· καὶ οὐκ ἐγχωρεῖ τινὰ ἄνευ ἐκείνης τῆς ἀληθείας ἀλήθειαν γνῶναι ἢ σωθῆναι». Μετάφραση: «Τελείωση (τοῦ Χριστιανοῦ) δέν εἶναι ἡ ἀποχή τῶν κακῶν, ἀλλά (τότε εἶσαι τέλειος) ἄν εἰσῆλθες στό νοῦ τόν ἀφανισμένο καί φόνευσες τόν ὄφι πού εἶναι πιό κάτω ἀπό τόν νοῦ, πιό βαθιά ἀπό τούς λογισμούς στά λεγόμενα ταμεῖα καί στίς ἀποθῆκες τῆς ψυχῆς, πού σέ φονεύει καί φωλιάζει (ἐκεῖ). Ἄν λοιπόν ἐφόνευσες ἐκεῖνον, τότε ἔβγαλες ἀπό μέσα σου κι ὅλη τήν ἀκαθαρσία σου. Ὅλοι οἱ φιλόσοφοι καί ὁ (Μωσαϊκός) νόμος καί οἱ Ἀπόστολοι καί ὁ Σωτήρας πού ἦλθε στόν κόσμο ὁμιλοῦν περί καθαρότητος. Κάθε ἄνθρωπος εἴτε ἀπό τούς Ἰουδαίους εἴτε ἀπό τούς Ἕλληνες ἀγαπᾶ τήν καθαρότητα, ἄν καί δέν μποροῦν ὅλοι αὐτοί νά τήν φθάσουν. Πρέπει λοιπόν νά ἐπιζητήσουμε πῶς καί μέ ποιά μέσα μπορεῖ νά ἐπιτευχθεῖ ἡ καθαρότητα τῆς καρδίας. Μέ κανένα ἄλλο τρόπο (δέν μπορεῖ νά ἐπιτευχθεῖ) παρά διά τοῦ Σταυρωθέντος ὑπέρ ἡμῶν, γιατί αὐτός εἶναι ἡ ὁδός , ἡ ζωή, ἡ ἀλήθεια, ἡ θύρα, τό μαργαριτάρι, ὁ ζῶν καί οὐράνιος ἄρτος. Καί δέν εἶναι δυνατόν κάποιος χωρίς ἐκείνη τήν Ἀλήθεια νά γνωρίσει τήν ἀλήθεια ἤ νά σωθεῖ».
ΙΙ) ὅταν τήν συγκαλύψουμε ἐξ αἰτίας τῶν μεριμνῶν καί τῶν παθῶν, μποροῦμε καί πάλι μέ τήν μετάνοια καί τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ νά τήν ἀποκτήσουμε σ᾽ ὅλη της τήν λαμπρότητα. Ἀλλά ὁ ἀγῶνας εἶναι ἐπίπονος γιά νά ἀποκτήσει κανείς καρδία κεκαθαρμένη κι ὁ κάματος πολύς. Γράφει ὁ ἅγιος Μακάριος: «Χρεία οὖν καμάτου καὶ κόπου πολλοῦ, ἵνα τις ζητήσῃ καὶ ἀποθῆται τὸ θεμέλιον, ἕως ὅτου ἔλθῃ εἰς τὰς καρδίας τῶν ἀνθρώπων πῦρ καὶ ἄρξηται περικαθαίρειν τὰς ἀκάνθας, καὶ οὕτως ἄρχονται ἁγιάζεσθαι δοξάζοντες Πατέρα, Àἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα…». Σ᾽ αὐτόν τόν ἀγῶνα κύρια θέση, ὡς «ἀρχή πάσης θεοφιλοῦς ἑργασίας» κατέχει «ἡ μετὰ πίστεως ἐπίκλησις τοῦ σωτηρίου ὀνόματος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὅτι αὐτὸς ἀπεφήνατο· χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν», γράφουν οἱ Πατέρες μας Ἰγνάτιος καί Κάλλιστος. Ὅλοι δέ οἱ Πατέρες μας βοοῦν γιά τόν κόπο αὐτῆς τῆς νοερᾶς ἐργασίας, γιά τόν πόλεμο τῶν δαιμόνων καί τῶν λογισμῶν, ἀλλά καί γιά τό σωματικό κόπο τῆς νηστείας, τῆς ἀγρυπνίας, τῶν μετανοιῶν κ.λ.π. διά τῶν ὁποίων οἱ ἅγιοι φθάνουν «εἰς τὴν τῆς καρδίας καὶ τοῦ νοῦ τελείαν καὶ ἀληθῆ καὶ μονιμωτάτην καθαρότητα». Κι ἔτσι καθαρθέντες καί φωτισθέντες φθάνουν στή θέα τοῦ Θεοῦ. Μόλις πού χρειάζεται νά ὑπενθυμίσουμε τόν Μακαρισμό τοῦ Κυρίου «Μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται» (Mατθ. ε´ 8). Ἡ κάθαρσις τῆς καρδίας εἶναι δῶρο λοιπόν τῆς χάριτος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Καί προσφέρεται στούς Ἁγίους, φανερούς ἤ κρυφούς, στόν κόσμο ἤ στά μοναστήρια, σ᾽ ἄνδρες καί γυναῖκες, ἀλλά μέ τήν προϋπόθεση τῆς θείας μήτρας, τῆς ἁγίας κολυμβήθρας, καί τήν ἐπίπονη ἄσκηση τῆς νοερᾶς ἐργασίας καί γενικότερα τῆς τηρήσεως τῶν θεουργῶν ἐντολῶν.
Πρωτ. Ἰω. Φωτοπούλου «Θεανθρώπινη Καθολικότητα ἢ Πανθρησκειακὴ Παγκοσμιότητα», Ἀθῆναι 2003, σελ. 135-139
Ετικέτες
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου