ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΑΤ΄ ΕΞΟΧΗΝ ΑΝΤΙΠΑΠΙΚΟΙ ΑΓΙΟΙ

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΑΤ΄ ΕΞΟΧΗΝ ΑΝΤΙΠΑΠΙΚΟΙ ΑΓΙΟΙ
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΝΕΑ ΜΑΣ ΣΕΛΙΔΑ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ

whos.amung.us

Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

Η ΔΙΑΛΥΣΙΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ


Επειδή για κάποιους από τους αναγνώστες μας είναι κουραστική η μελέτη ολόκληρου του νέου προγράμματος σπουδών για τα Θρησκευτικά στο Γυμνάσιο που εφαρμόζεται πιλοτικά σε λίγα σχολεία και ετοιμάζεται η εφαρμογήτου σε όλα μέσα στην επόμενη σχολική χρονιά αντιγράφουμε παρακάτω ενδεικτικά μόνο μερικά από όσα προβλέπονται στα προγράμματα αυτά για την Α΄τάξη Γυμνασίου (σε επόμενες αναρτήσεις μας θα παρουσιάσουμε τα προγράμματα και για τη Β΄ και Γ΄ τάξη Γυμνασίου). Οι υπογραμμίσεις με έντονο χρώμα είναι δικές μας. Ο σχολιασμός είναι δικός μας. Διαβάστε για να αντιληφθείτε τι θρησκευτικό μάθημα ετοιμάζουν:


Α΄ Γυμνασίου

Η οργάνωση της Χριστιανικής Εκκλησίας στις μέρες μας: •Ενορίες, Μητροπόλεις, Αρχιεπισκοπές, Πατριαρχεία, • Ρωμαιοκαθολικοί-Βατικανό • Προτεσταντισμός
«Ειδικοί ανάμεσά μας»: Βρίσκουν φωτογραφικό υλικό σχετικά μετο iii (κληρικούς, Πάπα, Πατριάρχες κ.ά.). Το παρουσιάζουν στην τάξη...
Η απογείωση της σύνθεσης στην τέχνη • Από τον περίπτερο αρχαιοελληνικό ναό στη χριστιανική βασιλική • Από τα Φαγιούμ στη χριστιανική εικόνα • Από τον Ορφέα και τον Ήλιο στον Καλό Ποιμένα και στον Παντοκράτορα
Debate ή «δύο καρέκλες»: «Εφόσον η πίστη είναι ελεύθερη,κανένας δε χρειάζεται τα δόγματα!»
Επικαιροποίηση: Ποια θέματα θα απασχολούσαν μια Οικουμενικήσύνοδο σήμερα;
Ιουδαϊσμός - Η ιδιαίτερη σχέση των πιστών με τις ΙερέςΓραφές: Τορά, Προφήτες, Ταλμούδ. Μια θρησκεία μάθησης
Συγκέντρωση φωτογραφικού υλικού από τη σύγχρονη εβραϊκή ζωή (ανάγνωση Τορά, Μπατ Μπιτσβά, Τείχος Δακρύων κ.ά.)
Επίσκεψη σε Συναγωγή. Συζήτηση με τον ραβίνο
Οργάνωση επίσκεψης στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος ή αυτό τηςΘεσσαλονίκης
Μπαίνοντας σε μια συναγωγή / σε ένα τζαμί (προσανατολισμός, σχήμα, χώροι, επίπλωση, φωτισμός,διακόσμηση)
Οι μαθητές αναζητούν παροιμιώδεις φράσεις από τον Ιουδαϊσμό και το Ισλάμ που χρησιμοποιούνται στην καθημερινότητά μας
Αναζήτηση θρησκευτικής μουσικής των δύο θρησκειών στοδιαδίκτυο, παρουσίαση στην τάξη
• Βρίσκουν και παρουσιάζουν στοιχεία για τις τέχνες στοΙσλάμ (υφαντά, τέχνες του βιβλίου / καλλιγραφία, διακοσμητικές τέχνες,αραβουργήματα, κεραμικά). Συζήτηση στην τάξη για τα χρώματα, τα σχήματα, τιςσυνθέσεις
• Χαιρετισμοί των Μουσουλμάνων, χαιρετισμοί των Εβραίων
• Project: Επιστήμες και Άραβες
Επίσκεψη στο Μουσείο Ισλαμικών Τεχνών – Μουσείο Μπενάκη
Χώροι λατρείας στις μονοθεϊστικές θρησκείες –
Γνωριμία με την τέχνη του Ιουδαϊσμού –
Συναντήσεις Χριστιανισμού – Ισλάμ
Project: Δημιουργούμε έναν οδηγό γνωριμίας με τόπους λατρείας των τριών μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών
Ινδουϊσμός: Ναός της Μινάκσι, Μπεναρές (προσκύνημα), λουτρόστον Γάγγη, ο Σίβα ως Ναταράγια, ιερές αγελάδες, ιεροτελεστίες, Μαντάλα •Βουδισμός: Αγάλματα του Βούδα, παγόδες, μοναστήρια του Θιβέτ, κάψιμο λιβανιού •Ταοϊσμός: Άγαλμα του Λάο Τσε στην Κίνα, το γιν και το γιανκ, ο μεγαλύτεροςθρησκευτικός κανόνας στον κόσμο • Κομφουκιανισμός: Ναοί στην Κίνα ii. Πρόσωπα,αξίες • Ινδουϊσμός. Ρ. Ταγκόρ: «Ο εραστής του Θεού» • Βουδισμός. Σιντάρτα:Μεταστροφή και φωτισμός • Ταοϊσμός. Λάο-Τσε: Κοιτάσματα σοφίας •Κομφουκιανισμός. Κομφούκιος: Ηθική και κοινωνική φιλοσοφία
Διαθεματικές εργασίες: Ελληνισμός και Βουδισμός στην ελληνιστική τέχνη, σανσκριτικά και αρχαία ελληνικά
Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού με θέμα πρόσωπα και αξίες στις θρησκείες της μακρινής Ανατολής


Β΄Γυμνασίου



Η απεικόνιση του Θεού σε άλλες θρησκευτικές παραδόσεις • Ιουδαϊσμός • Ισλάμ • Ανατολικές θρησκείες
Η απεικόνιση του Θεού στις σύγχρονες τέχνες (κινηματογράφος, κόμικς, ζωγραφική)
Ο εικονισμός του Θεού μέσα από τη μουσικήκαι/ή τον χορό...
Συγκριτική μελέτη εικόνων από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις με θέμα «Εικονίζεται ο Θεός;»
Γνώμες των ανθρώπων για τον Ιησού Χριστό
Ο Ιησούς Χριστός στο Κοράνι και στηλογοτεχνία του Ισλάμ
Γνώμες συγχρόνων για τον Ιησού, ενός Εβραίου (π.χ. Μπούμπερ), ενός Ινδουϊστή (π.χ. Γκάντι) και ενός αγνωστικιστή (π.χ.Μαρσέλ Μαρσώ).
Επεξεργασία απόψεων
Από τον Οδυσσέα ως τους υπερήρωες των σύγχρονων κόμικ: Ο άνθρωπος ως «σημείον αντιλεγόμενον»
Η φύση στην τέχνη θρησκειών του κόσμου
Ο σεβασμός του ανθρώπου σε διάφορες θρησκείες
Συγκέντρωση ειδήσεων και ανάγνωση ενόςκειμένου γύρω από το ζήτημα της ετερότητας. Ιστορίες μεταναστών. Έκφρασησυναισθημάτων και σκέψεων
Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία: Οι Έλληνες δίπλα στους Εβραίους συμπατριώτες τους
Μελέτη περίπτωσης: Μ. Σκόπτσοβα, Αρχιεπίσκοπος Σινά Δαμασκηνός για Εβραίους και Άραβες
Εβραίοι ειρηνιστές για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων
Βρίσκουν και παρουσιάζουν στοιχεία για τηνορχήστρα Εβραίων – Παλαιστινίων του Ντ. Μπάρενμποϊμ. Ακούμε στην τάξη μιασυναυλία της ορχήστρας
Από την ιστορία της Χριστιανικής Εκκλησίας. Χριστιανοί που διώκουν Χριστιανούς: • Το Σχίσμα: Αιτίες, πρόσωπα, γεγονότα
Ιερές Γραφές των θρησκειών: Βία και καταλλαγή: Κοράνιο, Βέδες,Βουδιστική Τριπιτάκα, η ινδική-τζαϊνιστική αρχή της αχίμζα, της μη βίας προς όλα τα ζωντανά όντα και του σεβασμού της ζωής • Μεγάλα παγκόσμια έπη:Αντιπαλότητα και διαμάχες: Γιλγαμές, Ιλιάδα, Οδύσσεια, Μαχαμπάρατα, Ραμάγιανακλπ. •
Παραδείγματα ενδοθρησκευτικών και διαθρησκειακών συγκρούσεων και ανταγωνισμών: Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδοϊσμός, Βουδισμός. • Ρόλος των θρησκειών, του πολιτισμού, του διαθρησκειακού και διαπολιτισμικού διαλόγου και της παιδείας στη διαφύλαξη της ειρήνης και τηνπροάσπιση των πανανθρώπινων αξιών και του σεβασμού της ζωής
Project: Ανακαλύπτουμε σύγχρονες διαφορές και ομοιότητες στη λατρεία Ορθοδόξων – Καθολικών

Γ΄ γυμνασίου


Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος iv.Προτεσταντικές Ομολογίες v. Αγγλικανική Εκκλησία vi. «Υπέρ της των πάντωνενώσεως». Το αίτημα της ενότητας: • Άρση αναθεμάτων (Καθολικών – Ορθοδόξων)• Κοινή Διακήρυξη Καθολικών – Ορθοδόξων (2006) • Το Ευρωπαϊκό και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών • Οικουμενική κίνηση • Θεολογικοί Διάλογοι...

vi. «Εν εκκλησίαις ευλογείτε τον Θεόν»: Η εξέλιξη της χριστιανικής τέχνης στην Ανατολή και τη Δύση (αρχιτεκτονική, ζωγραφική,γλυπτική, μουσική)
Μελέτη περίπτωσης: Ο σημερινός Οικουμενικός Πατριάρχης, Πάπας, Αρχιεπίσκοπος Καντέρμπουρι (στοιχεία για τα πρόσωπα και τη δράση τους)
Δημιουργία-παρουσίαση ψηφιακής παρουσίασης με θέμα «Χώροικαι τρόποι λατρείας στον Προτεσταντισμό» και «Ανθρωπογεωγραφία τουΠροτεσταντισμού»
Αντισημιτισμός • Ισλαμοφοβία
«Ο καθένας μπορεί να πιστεύει ό,τι θέλει»: Η θρησκευτική πίστη ως ιδιωτική υπόθεση. «Συνύπαρξη» χωρίς συνάντηση
Η συνάντηση των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών στην Ευρώπη
Εργαστήρι ιδεών: Σε ομάδες συζητείται το θέμα «γιατί είναι σημαντικός ο διαθρησκειακός διάλογος;». Παρουσίαση θέσεων. Συζήτησησε ολομέλεια
Σύγχρονες διαθρησκειακές συναντήσεις • Οικουμενικό κείμενο iv. Αξίες θρησκειών του κόσμου • Ιουδαϊσμός • Ισλάμ • Ινδουϊσμός •Βουδισμός • Κομφουκιανισμός
Η βία των Χριστιανών εναντίον των θρησκευτικά «άλλων». Τοπαράδειγμα της αποικιοκρατίας • Παραδείγματα σύγχρονου χριστιανικού φονταμενταλισμού
ii. Φονταμενταλισμός στις θρησκείες του κόσμου • Ισλάμ •Ιουδαϊσμός • Ινδοϊσμός
Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με θέμα «Θρησκεία και βίαιεςαντιπαραθέσεις» (κάθε ομάδα επεξεργάζεται ένα θέμα: αποικιοκρατία, σύγχρονος χριστιανικός φονταμενταλισμός, ισλαμικός φονταμενταλισμός, στατιστικά καιεικόνες κ.ά.)
Γέροντας Πορφύριος. Το χάρισμα της πνευματικής πατρότητας • Ν. Νησιώτης. Ο οραματιστής της ενότητας• Κάλλιστος Γουέαρ. Μια ορθόδοξη φωνή στη σύγχρονη Δύση • Μητέρα Τερέζα, η«αγία των φτωχών». Αγώνας για την ανακούφιση των αναξιοπαθούντων • Ντ.Μπονχέφερ. Ο μαρτυρικός αγώνας κατά του ναζισμού • Μ. Ντ. Τούτου. Ουπερασπιστής της ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μέριμνα για τουςπάσχοντες από AIDS • Μ. Γκάντι. Ο κήρυκας και μάρτυρας της ειρηνικήςαντίστασης • Δαλάι Λάμα. Ένας θρησκευτικός ηγέτης χωρίς πατρίδα
• Έρευνα: Το μεγάλο ζήτημα της θεοδικίας στο Ισλάμ (κισμέτ)
• Έρευνα: Πώς νοείται η σωτηρία του ανθρώπινου προσώπου στον Χριστιανισμό και στις απω-
ανατολικές παραδόσεις του Ινδοϊσμού και του Βουδισμού
• Ινδοϊσμός - Ανακύκληση των υπάρξεων, ανταπόδοση των έργων,συνεπώς και του κακού - Ο κόσμος "παιχνίδι" (λίλα) του Θεού και ηδημιουργία της κοσμικής πραγματικότητας - Ο αισθητός κόσμος της άγνοιας και τηςπλάνης - Ανθρωπος, άσκηση και περισυλλογή: Αποδέσμευση από τον κόσμο της πλάνηςκαι οι δρόμοι για την σωτηρία (κάρμα-μάργα, γιόγκα) - Το έσχατο Τέλος (Μόξα): Ο άνθρωπος σταγόνα βροχής που πέφτει στον «ωκεανό της γνώσης» (το τέλοςτων θανάτων και των επαναγεννήσεων) • Βουδισμός - Η ζωή είναι πόνος -Ανακύκληση των υπάρξεων, ανταπόδοση των έργων και του κακού - Ιδεώδες: Η άρσητου πόνου που εξασφαλίζεται με την άρση της επιθυμίας - Δρόμοι για τηναπολύτρωση: Τέσσερις ευγενείς αλήθειες και οκταπλή ατραπός - Το έσχατο Τέλος(Νιρβάνα): Το τέλος των θανάτων και των επαναγεννήσεων
Μελέτες περίπτωσης: - Νεομάρτυς Ακυλίνα (†1764):Ελευθερία και πίστη - Αρχιεπίσκοπος Λουκάς (†1961): Επιστήμη καιδιακονία - Μάρτιν Λούθερ Κινγκ (†1968): Διακρίσεις και ισότητα - Όσκαρ Ρομέρο (†1980): Πλούτος και φτώχια - Elisabeth Behr-Sigel (†2005):Άνδρες και γυναίκες
Να βρουν στοιχεία για τις όψεις της σύγχρονης Θεολογίας: -Θεολογία της Απελευθέρωσης - Φεμινιστική Θεολογία
Αντιλήψεις θρησκειών για το τέλος του κόσμου
Ανιχνεύοντας θρησκευτικές προσεγγίσεις των εσχάτων μέσα από την εικονογραφία και την τέχνη

ΠΗΓΗ ''ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ''

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου







free counters

ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ

ΤΑ ΕΚΤΡΟΠΑ ΤΗΣ ΡΑΒΕΝΝΑΣ

ΤΑ ΕΚΤΡΟΠΑ ΤΗΣ ΡΑΒΕΝΝΑΣ

Η ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΙΑ ΜΕΤΑΛΗΨΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ

Η ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΙΑ ΜΕΤΑΛΗΨΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ