skip to main
|
skip to sidebar
Mε πολλή ευχαρίστηση αναλαμβάνω να σας απαντήσω, ή σωστότερα, να συζητήσω μαζίσας τα όσα αναφέρετε στην αξιόλογη επιστολή σας. Κι εγώ, πριν μου γράψετε, κάτι είχαακούσει, αλλά δεν είχα δώσει ανάλογη προσοχή. Τώρα όμως βλέπω ότι στην περιοχή σαςαρχίζει ν’ ανάβει μια πυρκαγιά και γι’ αυτό σπεύδω να σας απαντήσω ό,τι ο Θεός με φωτίσει.Α. Γράφετε: «Μας εμφανίσθηκε κάποιος κήρυκας της πίστεως που φαίνεται ευγενής καιπεριέρχεται τα σπίτια όχι μόνο των πλουσίων, αλλά και των φτωχών, διαβάζει το Ευαγγέλιο, τοερμηνεύει, διδάσκει την πίστη στον Χριστό και παρακινεί στην μετάνοια. Κοντά μου κατοικείένας φτωχός βιβλιοδέτης. Στο σπίτι του έρχεται αυτός ο κήρυκας και συγκεντρώνει αρκετόκόσμο. Πήγα κι εγώ δύο φορές εκεί. Ακούγεται μάλιστα ότι και σε άλλα μέρη κηρύττει καισυγκεντρώνει πολύ κόσμο».Ας σταματήσουμε το γράμμα σας στο σημείο αυτό. Καθαρά φαίνεται εδώ ότι ο νέοςαυτός κήρυκας της πίστεως, δεν είναι κήρυκας της Εκκλησίας. Πώς διδάσκει την πίστηστον Χριστό χωρίς να έχει αναγνωρισθεί σαν ιεροκήρυκας από την Εκκλησία; Αυτό είναιγεγονός πρωτάκουστο! Έπρεπε να συλλογισθείτε ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει εδώ και νατηρήσετε τον εαυτό σας σε επιφυλακή. Συμπεριφερθήκατε έτσι; Δούλεψε καθόλου η κρίσις σαςερευνώντας, εάν είναι σωστά αυτά που ακούτε, ή εάν οδηγούν σε καλό; Να τι έπρεπε εξ αρχήςνα κάνετε.Λέτε στην συνέχεια ότι διδάσκει πίστη στον Χριστό και ομιλεί διαρκώς από τα Ευαγγέλια.Αυτό ακριβώς θα έπρεπε να σας κάνει πιο προσεκτικό. Γιατί σας διδάσκει πίστη στονΧριστό; Μήπως είσθε τάταρος ή μογγόλος; Εσείς από παιδί πιστεύετε στον Χριστό και ζείτεμέσα στους κόλπους της Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας κατά το παράδειγμα όλων των Αγίων,που δοξάσθηκαν από τον Θεό. Όταν λοιπόν άρχισε να διδάσκει περί πίστεως στον Χριστό σεσας που ήδη πιστεύετε, θα έπρεπε να σκεφθείτε ότι η δική του πίστη πιθανόν να είναιδιαφορετική από την δική σας, την πίστη δηλαδή της Εκκλησίας μας.Όταν άρχισε να σας προτρέπει να πιστεύετε στον Χριστό, έπρεπε να τον ρωτούσατε:-Γιατί μας το λες αυτό; Μήπως είμαστε αβάπτιστοι;Και όμως κανένας σας δεν διαμαρτυρήθηκε. Λέγοντάς σας να πιστεύετε στον Χριστό,σας θεώρησε άπιστους. Και σεις το ακούσατε με απάθεια, σαν να ήσασταν πραγματικά άπιστοι.Εάν κηρύττει διαφορετική πίστη και σεις συνεχίζετε να τον ακούτε, τότε μαζί μ’ αυτόν μειώνετετην προηγούμενη πίστη σας, κατακρίνετε την Αγία μας Εκκλησία και όλους όσους σώθηκαν καισώζονται στους κόλπους της. Αυτό είναι το δεύτερο λάθος σας, μεγαλύτερο από το πρώτο!Ενώ ζούσατε ήσυχα και ειρηνικά και φροντίζατε για την σωτηρία σας, έρχεται κάποιος καιαρχίζει να σας κηρύττει:-Γνωρίζετε κάτι; Ο Χριστός πέθανε για την σωτηρία μας. Να πιστεύετε σ’ Αυτόν, να μετανοείτεκαι έτσι θα σωθείτε.Και σεις σαν ν’ ακούτε κάτι το πρωτάκουστο και ασυνήθιστο, προσκολλάσθε σ’ αυτόν, έτοιμος ν’αφήσετε την Εκκλησία σας, τους ποιμένες σας και όλα όσα προηγουμένως τιμούσατε σαν μέσααγιασμού.Πολύ περίεργο αυτό! Μήπως δεν βαπτισθήκατε και δεν αγωνιζόσασταν για την σωτηρίασας εν ονόματι του Ιησού Χριστού; Μήπως δεν παίρνατε άφεση αμαρτιών με το μυστήριο τηςεξομολογήσεως; Μήπως δεν κοινωνούσατε το άχραντο Σώμα και το τίμιο Αίμα του Κυρίου;Μήπως στον Χριστό δεν καταφεύγατε με τις προσευχές σας και σ’ Αυτόν και μόνο δεν στηρίζατετην ελπίδα της σωτηρίας σας; Λοιπόν τι το ιδιαίτερο, τι το νέο, που να μην το έχετε στον νου καιστην καρδιά σας, σας αναγγέλλει αυτός ο άγνωστος ξένος;Σας λέει: «Ο Χριστός σταυρώθηκε για σας. Πρέπει να πιστεύετε σ’ Αυτόν για νασωθείτε». Μήπως αυτό δεν ομολογείτε κάθε μέρα στο σύμβολο της πίστεως; «Πιστεύω εις έναΘεόν... και εις ένα Κύριον, Ιησούν Χριστόν... τον δι’ ημάς τους ανθρώπους και δια τηνημετέραν σωτηρίαν κατελθόντα εκ των Ουρανών και σαρκωθέντα εκ Πνεύματος Αγίου καιΜαρίας της παρθένου και ενανθρωπήσαντα. Σταυρωθέντα τε υπέρ ημών...». Το ίδιο ομολογείτε- 2 -ψάλλοντας στην εκκλησία: «Ο μονογενής Υιός... σταυρωθείς τε, Χριστέ ο Θεός... σώσον ημάς»,ή: «Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσομεν Χριστώ τω βασιλεί και Θεώ ημών», ή: «Σώσονημάς, Υιέ Θεού...», ή: «Φως ιλαρόν αγίας δόξης... Ιησού Χριστέ Υιέ Θεού, ζωήν ο διδούς...», ή:«Νυν απολύεις... ότι είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου...».Η θεία Λειτουργία ολόκληρη, τι άλλο είναι παρά μια ανάμνηση ή επανάληψη με τηναναίμακτη θυσία, της αιματηρής θυσίας που έγινε στον Γολγοθά για την σωτηρία μας; Εάνσυμφωνείτε μ’ αυτά, τότε τι το νέο ακούτε από τα χείλη του ξένου και είσθε έτοιμος ν’ αφήσετεόλα τα προηγούμενα και ν’ ακολουθήσετε τα ίχνη του, χωρίς καλά - καλά να ξέρετε που θα σαςοδηγήσει, γνωρίζοντας ωστόσο ασφαλώς ότι ο δρόμος που ακολουθήσατε ως τώρα είναι οπραγματικός;Αυτό είναι ακατανόητο! Μοιάζετε σαν να ψάλλετε έναν ύμνο σε μια αρμονική χορωδία καιξαφνικά να σταματάτε, προσέχοντας την ξεχωριστή φωνή ενός αγνώστου που μπήκεαπρόσκλητος στην χορωδία σας. Καθόλου δεν σας απασχολεί, εάν έκανε καλά αυτός ο ξένοςπου άρχισε να ψάλλει, ούτε εάν κάνατε καλά εσείς που σιωπήσατε. Οι δόκιμοι ψάλτες λένε ότιτο να ξεχωρίζει μια φωνή σε μια χορωδία είναι κάτι το αντικανονικό. Και όσοι θαυμάζουν τηνφωνή αυτή καταδικάζουν τον εαυτό τους αποδεικνύοντας ότι δεν έχουν καλλιτεχνικήευαισθησία. Μ’ αυτούς μοιάζετε τώρα και σεις όσον αφορά το θέμα της σωτηρίας σας.Μέχρι τώρα φροντίζατε με επιμέλεια την σωτηρία σας, ειρηνικά και ήσυχα, μαζί με τουςάλλους αδελφούς. Ξαφνικά εμφανίσθηκε αυτός ο ξένος και άρχισε να τονίζει και ναεπαναλαμβάνει μία από τις τόσες διδασκαλίες της Εκκλησίας μας. Και σεις, στρέψατε τηνπροσοχή σας σ’ αυτόν. Εντυπωσιασθήκατε και φαίνεσθε έτοιμος να τα εγκαταλείψετε όλα και νατον ακολουθήσετε. Καθόλου δεν σκεφθήκατε εάν φέρεται σωστά αυτός και εάν φέρεσθε σωστάκαι σεις. Όσοι εκτιμούν το έργο της σωτηρίας θα σας χαρακτηρίσουν σαν άγευστο τηςπνευματικής ζωής. Θα έπρεπε ακούγοντας τα πρώτα του λόγια ν’ απομακρυνθείτε αμέσως απόκοντά του, ενώ σεις συνδεθήκατε μαζί του και συνδέεσθε ολοένα και περισσότερο.Β. Γράφετε: «Ομιλεί διαρκώς για τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό και για την σωτήρια θυσίαΤου. Ομιλεί μ’ ενθουσιασμό. Τον ακούμε ευχάριστα και ολοένα μας ελκύει».Άραγε ξεχωρίσατε αν είναι ορθόδοξος ή ετερόδοξος; Ή σκεφθήκατε ότι αφού ομιλείρωσικά, Ρώσος θα είναι. Αφού ομιλεί για τον Σωτήρα Χριστό, και μάλιστα μ’ ενθουσιασμό,ασφαλώς δικός μας θα είναι, στην αλήθεια θα βρίσκεται και την αλήθεια θα κηρύττει.Ελκυσθήκατε με όλα αυτά και πέσατε στην απάτη.Μπορεί να είναι Ρώσος, αλλά δεν έχει την ρωσική πίστη. Ήταν ορθόδοξος, αλλά ξέπεσεαπό την Ορθοδοξία. Είναι αιρετικός! Μπορεί να κηρύττει την εν Χριστώ σωτηρία, αλλά όχιόπως μας την δίδαξε ο ίδιος ο Χριστός και οι άγιοι Απόστολοι. Μπορεί να ομιλεί μ’ενθουσιασμό, αλλά αυτό δεν μαρτυρεί για την αλήθεια των λόγων του. Μάλλον αποδεικνύει ότιείναι ολόψυχα δοσμένος στην κακοδοξία του και αγωνίζεται γι’ αυτή, σαν να είναι η μόνηαλήθεια ένα συνοθύλευμα από αιρέσεις και πλάνες.Άραγε όλα αυτά είναι άγνωστα σε σας; Και μήπως σεις δεν γνωρίζετε τίνος μαθητήςείναι; Σύμφωνα με τον δάσκαλο, κρίνετε και τον μαθητή. Ασφαλώς θα γνωρίζετε ότι ήλθε κάποτεένας αγγλικανός και άρχισε να περιοδεύει από σπίτι σε σπίτι και να εξαπατά με τα κηρύγματάτου μερικούς δικούς μας, κυρίους και κυρίες, που δεν βάδιζαν σταθερά στον δρόμο τηςαληθείας.Απ’ αυτούς τους απατημένους ξεπρόβαλε και ο σημερινός κήρυκάς σας, που τώρασυνεχίζει το έργο της απάτης του αγγλικανού. Πηγαίνει παντού και προσπαθεί να οδηγήσει στηνπλάνη και άλλους. Ό,τι λοιπόν πίστευε ο αγγλικανός, το ίδιο πιστεύει κι αυτός. Έχουν κι οι δύοξεπέσει από την κρυστάλλινη αλήθεια του Θεού και βρίσκονται στον τέταρτο βαθμό τηςπτώσεως στο ψέμα και στο σκοτάδι, στην κακοδοξία και στην αίρεση. Δεν θα σας εξηγήσωαναλυτικά αυτή την πτώση, αλλά συνοπτικά θα εκθέσω την ιστορική πορεία της.Ήταν στην αρχή μια Εκκλησία με μια, αληθινή πίστη. Ήλθε όμως ο πειρασμός.• Ο πάπας με τις σοφιστείες του ξέπεσε από την Εκκλησία και την πίστη. Αυτός είναι οπρώτος βαθμός της πτώσεως στο ψέμα και στο σκοτάδι.• Από τους ρωμαιοκαθολικούς ή παπικούς γεννήθηκαν οι διαμαρτυρόμενοι ήπροτεστάντες, οι οποίοι με άλλες σοφιστείες πλανήθηκαν και ξέπεσαν και από τον παπισμό.Αυτός είναι ο δεύτερος βαθμός της πτώσεως στο ψέμα και στο σκοτάδι.• Από τους προτεστάντες γεννήθηκε η αγγλικανική σοφιστεία. Είναι ο τρίτος βαθμός της- 3 -πτώσεως στο ψέμα και στο σκοτάδι.• Από την αγγλικανική σοφιστεία γεννήθηκε επί τέλους και αυτός που παρέσυρε τονκήρυκά σας μαζί με άλλους και κατάφερε να τους οδήγηση στην πλάνη. Όλοι αυτοί βρίσκονταιστον τέταρτο βαθμό της πτώσεως στο ψέμα και στο σκοτάδι. Στον βαθμό αυτό βρίσκεταιλοιπόν ο αιρετικός κήρυκας σας και γυρίζει από σπίτι σε σπίτι και αποπλανά τους ορθοδόξους.Είναι γνήσιος μαθητής του αγγλικανού που μας ήλθε προηγουμένως, εάν φυσικά δενπρόσθεσε και νέες σοφιστείες δικές του, οπότε θα βρίσκεται σε κάποιον πέμπτο βαθμόπτώσεως στο ψέμα και στο σκοτάδι. Αυτός είναι ο κήρυκας που τόσο εκτιμάτε! Να τονχαίρεσθε!Η αλήθεια του Θεού, η ακέραιη και καθαρή και σωτήρια αλήθεια, δεν βρίσκεταιούτε στους παπικούς ούτε στους προτεστάντες ούτε στους αγγλικανούς ούτε στονκήρυκα σας. Βρίσκεται μόνο στην μία Αληθινή Εκκλησία, την Ορθόδοξη. Είναι γεγονός ότιόλοι οι άλλοι, ενώ βρίσκονται στην πλάνη, πιστεύουν ότι αυτοί κατέχουν την αλήθεια. Η αλήθειαόμως βρίσκεται μακρυά απ’ αυτούς.Οι παπικοί που πρώτοι αποσχίσθηκαν από την Εκκλησία, θεωρούν ότι αποκλειστικά μετο μέρος τους είναι η αλήθεια.Οι προτεστάντες που κατηγόρησαν την χρεωκοπία των παπικών σε πολλά σημεία, αντίνα επιστρέψουν στην αλήθεια, απομακρύνθηκαν περισσότερο από τους παπικούς. Δενθεμελίωσαν την καινούργια τους πίστη πάνω στην αλήθεια του Θεού, αλλά πάνω στις αιρετικέςσοφιστείες τους. Όσο κι αν ισχυρίζονται ότι κατέχουν την αλήθεια, βρίσκονται πολύ μακρυά απ’αυτή.Στους Άγγλους δεν άρεσε ο γερμανικός προτεσταντισμός και οικοδόμησαν δικό τους, σταμέτρα τους, σύμφωνα με τις δικές τους απόψεις και όχι σύμφωνα με τις αιώνιες αλήθειες πουαποκάλυψε ο Θεός. Απομακρύνθηκαν ακόμη πιο πολύ από την σωστή πίστη, προσπαθώνταςνα την προσεγγίσουν με ανθρώπινα μέσα.Και στον αγγλικανισμό και στον προτεσταντισμό ξεφύτρωσαν αργότερα πολλέςπαραφυάδες. Τα σχίσματα και οι αιρέσεις πολλαπλασιάσθηκαν. Κάθε νέα παραφυάδακαυχιόταν ότι επιτέλους βρήκε την αλήθεια. Στην πραγματικότητα όμως βυθιζότανπερισσότερο στο ψέμα και στο σκοτάδι. Αναζητούσαν όλοι την αλήθεια όχι εκεί που οαληθινός Θεός την τοποθέτησε, αλλά στις δικές τους σοφιστείες. Γι’ αυτό δεν ανακάλυψαν τηναλήθεια, αλλά εγκολπώθηκαν διάφορες σκιές της αληθείας. Στις σκιές θεμελίωσαν την ομολογίαπίστεώς τους, το πιστεύω τους. Ανάμεσα σ’ αυτές τις σκιές βρίσκεται και το περιεχόμενο τουκηρύγματος που τώρα σας ελκύει, όπως μου γράφετε.Ενώ λοιπόν στην Δύση πολλαπλασιαζόταν η αίρεση και διαρκώς ξεφύτρωναν ποικίλεςκακοδοξίες, περισσότερο ή λιγότερο πλανεμένες, στην Ανατολή παρέμενε αμετάβλητη στηνπίστη της η Ορθοδοξία, η αληθινή Εκκλησία που σαν θησαυροφυλάκιο περιέχει την θείααλήθεια. Η Ορθοδοξία πιστεύει και περιφρουρεί την αλήθεια που ανήγγειλε ο ίδιος ο Θεός καιφύτεψαν οι άγιοι Απόστολοί Του. Εμείς οι ορθόδοξοι χριστιανοί, τα τέκνα της αληθινήςΕκκλησίας, διατηρούμε την θεόσδοτη και μόνη αλήθεια και μένουμε ασάλευτοι στην πίστη μας.Ενώ πέρασαν τόσοι αιώνες, διατηρήθηκε αλώβητη και αναλλοίωτη η αλήθεια στους κόλπουςτης Ορθοδοξίας και έφθασε μέχρι σε μας, όπως κηρύχθηκε από τον Θεό και τους αγίουςΑποστόλους Του. Στέκεται η αγία μας Εκκλησία στην αλήθεια, γι’ αυτό στεκόμαστε και μείς σ’αυτήν. Χρωστάμε ευγνωμοσύνη στον Κύριο που ευδόκησε να γεννηθούμε στουςκόλπους της Αληθινής, Ορθοδόξου Εκκλησίας.Ενώ σεις από μικρός γαλουχηθήκατε με την αιωνόβια αλήθεια, ο ψευδοκήρυκάς σαςμόλις χθες διδάχθηκε την πλάνη. Ωστόσο αυτός δεν διστάζει παντού να διακηρύττει τηνκακοδοξία του, ενώ σεις χωρίς καμιά διάκριση στραφήκατε προς αυτόν και κινδυνεύετε ν’αποκοπείτε από την αγία Εκκλησία και από την αλήθεια του Θεού. Η αλήθεια αυτή ζούσε στηνπίστη των πατέρων μας, των πάππων και προπάππων μας, όλων γενικά των Ρώσων από τηνημέρα που φωτίσθηκαν, την εποχή του ισαποστόλου Αγίου Βλαδιμήρου, εδώ και χίλια περίπουχρόνια.Πόσους και πόσους αγίους δεν ανέδειξε η αγία Εκκλησία μας, που δέονται υπέρ ημώνενώπιον του Κυρίου! Πόσοι και πόσοι δεν ευαρέστησαν στον Θεό και δεν πλημμύρισαν με τηνθεία Χάρη, όπως φανερώνουν τα άφθαρτα λείψανα τους που είναι σκορπισμένα σε όλη την- 4 -ρωσική γη! Και ξαφνικά έρχεται αυτός ο ψευδοκήρυκάς σας, που μόλις χθες πλανήθηκε στοψέμα και βυθίστηκε στο σκοτάδι, και προσπαθεί να σας αποσπάσει από την αγία αυτή χορεία...Άλλα ας πάμε ακόμη πιο πέρα. Η ίδια ομολογία πίστεως και ο ίδιος δρόμος σωτηρίαςακολουθείται και από τους Έλληνες, από τους οποίους λάβαμε το φως της Ορθοδοξίας.Μελετήστε την ιστορία τους και δια μέσου πολλών αιώνων θα φθάσετε μέχρι των ΟικουμενικώνΣυνόδων που υποστήριξαν και επιβεβαίωσαν τα δόγματα της πίστεώς μας, την ΟικουμενικήΑλήθεια. Μελετήστε (προς τα πίσω) την ιστορία των Συνόδων, που συγκροτήθηκαν μέχρι τονΜ. Κωνσταντίνο, και παντού θ’ αντιληφθείτε την ίδια αλήθεια να εγκολπώνεται από αναρίθμηταπλήθη πιστών και να βασιλεύει στα πέρατα της Οικουμένης.Ας προχωρήσουμε ακόμη πιο πέρα. Μελετήστε τους αιώνες των διωγμών μέχρι τηνεποχή των αγίων Αποστόλων. Θα διαπιστώσετε και εκεί την ίδια ομολογία πίστεως και τον ίδιοδρόμο της σωτηρίας, που και μείς τώρα ακολουθούμε. Και αυτό που δίδασκαν οι άγιοιΑπόστολοι, το παρέλαβαν από τον Κύριο. Και ότι έλεγε και έκανε ο Υιός, το έλεγε και τοέκανε σύμφωνα με την εντολή του Πατρός μέσα στο μυστήριο της Αγίας Τριάδος.Να από που ξεκινά η πίστη μας! Να που είναι η πηγή της! Να πώς ανέβλυσε από ταβάθη της θεότητος! Να πώς έρρεε δια μέσου των αιώνων και έφθασε μέχρι σε μας! Και αυτή τηνθεία και αιώνια πίστη ήσασταν έτοιμος να την πετάξετε και να την αντικαταστήσετε με το ψέμα,το όποιο διαλαλεί ο ψευδοκήρυκάς σας, που μόλις χθες εξαπατήθηκε! Υπάρχει σ’ αυτό καμιάλογική;Γ. Αντιλαμβάνομαι τις αντιδράσεις τόσο τις δικές σας, όσο και των συνακροατών σας:«Μα τι ψέμα κηρύττει; Αυτός την αλήθεια αναγγέλλει, την εν Χριστώ σωτηρία διδάσκει, τοΕυαγγέλιο ευαγγελίζεται».Σταθήτε λίγο. Μη βιάζεσθε στις αντιδράσεις σας. Ας βάλουμε τα πράγματα στην θέσητους: Επιτρέπεται να μιλάμε για τον Ιησού Χριστό θολά και ύπουλα; Επιτρέπεται ναδιδάσκουμε τον σωτήριο δρόμο και να οδηγούμε τους ακροατές στην καταστροφή; Αυτό δενέκαναν πάντα οι αιρετικοί; Πόσες και πόσες διδασκαλίες δεν υπήρχαν που διέστρεφαν τηναλήθεια και πριν από τον αιρεσιάρχη Άρειο, αλλά πολύ περισσότερο και μετά από αυτόν... Όλεςαυτές αποδοκιμάσθηκαν από την Εκκλησία και αναθεματίσθηκαν. Αναρίθμητες αιρέσειςεμφανίσθηκαν στη Δύση. Όλες όμως απορρίφθηκαν από την Ορθοδοξία, παρ’ όλο πουκηρύττουν τον Σωτήρα Χριστό! Επομένως δεν πρέπει να συμπεραίνουμε ότι εφ’ όσον κάποιοςκηρύττει τον Χριστό, οπωσδήποτε είναι αξιόπιστος, αλλά πρέπει να εξετάζουμε, εάν σωστάκηρύττει την αλήθεια για τον Χριστό.Μεταξύ σας όμως κανείς δεν κοπίασε να κάνη αυτή την έρευνα, αλλά μόλις ακούσατεαπό τα χείλη του το γλυκύτατο όνομα του Κυρίου, αμέσως απερίσκεπτα σταθήκατε στο πλευρότου. Κανείς σας δεν υποψιάσθηκε ότι αυτό το προσκυνητό όνομα είναι στα χείλη τουπλανεμένου σαν δόλωμα, για να παραπλανήσει και να οδηγήσει στην καταστροφή τις απλοϊκέςψυχές σας.Δεν διαβάσατε στο Ευαγγέλιο τα προειδοποιητικά λόγια του Κυρίου: «Προσέχετε δε απότων ψευδοπροφητών, οίτινες έρχονται προς υμάς εν ενδύμασι προβάτων, έσωθεν δεεισί λύκοι άρπαγες»; (Ματθ. 7, 15).Μη φαντασθήτε ότι ο Κύριος εννοεί εδώ εκείνους που δεν γνωρίζουν το όνομά Του. Όχι.Εννοεί ακριβώς αυτούς που καλύπτονται με το όνομα Του, οδηγώντας στην πλάνη. Αυτόφαίνεται από τα αμέσως επόμενα λόγια Του: «Πολλοί ερούσι μοι εν εκείνη τη ημέρα, Κύριε,Κύριε, ου τω σω ονόματι προεφητεύσαμεν;» (Ματθ. 7, 22). Βλέπετε; Κηρύττουν τον Χριστό καιο ίδιος ο Χριστός μας προτρέπει να φυλαγώμαστε απ’ αυτούς. Και κατά την ημέρα της κρίσεωςθα τους πει: «Ουδέποτε έγνων υμάς. αποχωρείτε απ’ Εμού οι εργαζόμενοι την ανομίαν»(Ματθ. 7,23).Ο Κύριος με αυτά τα λόγια θέλει να μας φανερώσει ότι ουδέποτε τους αναγνωρίζει σανγνήσιους κήρυκές Του, όσο κι αν οι ίδιοι πιστεύουν ότι είναι. Στο κήρυγμα τους ο Κύριος δενβλέπει τον εαυτό Του, αλλά κάποιον άλλο Χριστό, όχι εκείνον τον αληθινό πουθυσιάστηκε για την σωτηρία μας εδώ στην γη.Βλέπετε ότι είναι δυνατόν κάτω από το όνομα του Κυρίου να μην κηρύσσεται ο Κύριος;Πώς λοιπόν εσείς χωρίς διάκριση προσκολληθήκατε στον ψευδο-διδάσκαλό σας, επειδή κάλυ-πτε με το άνομα του Χριστού την πλάνη Του; Νομίζετε ότι δεν αναφέρονται και σ’ αυτόν τα λό-για: «Πολλοί γαρ έλεύσονται επί τω ονόματί μου... και πολλούς πλανήσουσι»; (Ματθ. 24, 5).- 5 -Μου δίνετε το δικαίωμα με την στάση σας αυτή να στρέψω προς σας τον ελεγκτικό λόγοτου αποστόλου Παύλου, που απηύθυνε στους Κορινθίους: «Ηρμοσάμην γαρ υμάς ενί ανδρί,παρθένον αγνήν παραστήσαι τω Χριστώ. φοβούμαι δε μήπως, ως ο όφις Εύαν εξηπάτησεν εντη πανουργία αυτού, ούτω φθαρεί τα νοήματα υμών από της απλότητος της εις τον Χριστόν είμεν γαρ ο ερχόμενος άλλον Ιησούν κηρύσσει ον ουκ εκηρύξαμεν... καλώς ανείχεσθε» (Β’ Κορινθ.11, 2-4). Και τώρα ό,τι φοβόταν ο απόστολος για τους Κορινθίους συνέβη σε σας. Ήλθε οψευδοδιδάσκαλος, άρχισε να κηρύττει άλλον Ιησούν και σεις προσκολληθήκατε σ’ αυτόν!Θα μου πείτε: «Όχι δεν κηρύττει άλλον Ιησούν. Ό,τι λέει το παίρνει από το Ευαγγέλιο καιδιδάσκει με τα λόγια του Ευαγγελίου. Διαρκώς επαναλαμβάνει ότι ο Χριστός πέθανε για μας καιεάν πιστεύουμε θα σωθούμε. Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει ψέμα και απάτη σ’ αυτό;».Είναι αλήθεια ότι αυτά τα λόγια αποτελούν έναν ευχάριστο ευαγγελισμό. Ποιος θερμόςχριστιανός είναι δυνατόν να μην τα προσέξει; Είναι όμως εξ ίσου αλήθεια ότι στα ευαγγελικάαυτά λόγια είναι δυνατόν να εγκεντρισθή το ψέμα και η απάτη. Ας προσέξουμε τον απόστολοΠαύλο που έγραφε προς τους Γαλάτες: «Θαυμάζω ότι ούτω ταχέως μετατίθεσθε από τουκαλέσαντος υμάς εν χάριτι Χριστού εις έτερον ευαγγέλιον» (Γαλατ. 1,6).Οι Γαλάτες ειλικρινά πίστεψαν στον σωτήρα Χριστό και ολόψυχα δέχθηκαν την ευχάριστηαγγελία της σωτηρίας. Ήσαν τόσο ευγνώμονες στον απόστολο Παύλο, ο όποιος τους οδηγούσεστην αλήθεια, που ήσαν έτοιμοι και τα μάτια τους να βγάλουν για χάρη του. Όταν όμωςαπομακρύνθηκε από κοντά τους, ήλθαν κάποιοι δοκησίσοφοι και άρχισαν να τους κηρύττουνκαι αυτοί το Ευαγγέλιο, την χαρμόσυνη είδηση της εν Χριστώ σωτηρίας, όχι καθαρή, αλλάαναμεμειγμένη με το ψέμα. Οι Γαλάτες δεν πήραν στα σοβαρά το θέμα, ελκύσθηκαν από τοκήρυγμα του Ευαγγελίου τους, τους θεώρησαν ευαγγελιστές και έπεσαν στα δίχτυα της πλάνης.Τα λόγια τους ήσαν ελκυστικά, εφ’ όσον το Ευαγγέλιο κήρυτταν, το αποτέλεσμα τους όμως ήτανκαταστρεπτικό. Τόσο ύπουλο είναι το ψέμα, όταν καλύπτεται κάτω από τα ιερά και γλυκύταταονόματα!Ο απόστολος Παύλος, όταν πληροφορήθηκε την κατάστασή τους, έγραψε σαν νόμοαμετάθετο για όλες τις εποχές την έξης φράση: «Εάν ημείς ή άγγελος εξ ουρανούευαγγελίζηται υμίν παρ’ ό ευηγγελισάμεθα υμίν, ανάθεμα έστω» (Γαλάτ. 1, 8). Και για να τοτυπώσουν καλύτερα μέσα τους επανέλαβε: «Και άρτι πάλιν λέγω. Εί τις υμάς ευαγγελίζεται παρ’ο παρελάβετε, ανάθεμα έστω» (Γαλάτ. 1,9).Βλέπετε λοιπόν, ότι υπάρχει Ευαγγέλιο και υπάρχει και ευαγγελισμός, του οποίου οικήρυκες αναθεματίζονται, και μάλιστα από τον απόστολο Παύλο!Εσείς όμως λησμονήσατε την περίπτωσι αυτή και μόλις εμφανίσθηκε κάποιοςδιδάσκαλος με το Ευαγγέλιο στο χέρι, εμπιστευθήκατε σ’ αυτόν, χωρίς να σκεφθείτε ότι έχετεΟρθόδοξη πίστη και σωστά αγωνίζεσθε για την σωτηρία σας. Μοιάσατε ακριβώς με τους τότεΓαλάτες. Είναι δίκαιο λοιπόν ν’ αποδώση κανείς και σε σας τον ελεγκτικό αποστολικό λόγο: «Ωανόητοι Γαλάται, τις υμάς εβάσκανε τη αληθεία μη πείθεσθε;» (Γαλ. 3,1).Δ. Μου γράφετε ότι διαβάζει και διδάσκει μέσα από το Ευαγγέλιο. Ασφαλώς το άγιοΕυαγγέλιο και όλη η Καινή Διαθήκη είναι η πλέον πιστή πηγή, ο πραγματικός οδηγός τηςχριστιανικής ζωής, ο ασφαλής φάρος της σωστής πορείας προς την σωτηρία. Όσοι σώζονται,από την Καινή Διαθήκη αντλούν την γνώση για το πώς θ’ αγωνισθούν για την σωτηρία τους.Αλλά δεν είναι εύκολο για τον καθένα που διαβάζει το Ευαγγέλιο να το κατανοεί πλήρωςκαι να βαδίζει έτσι ασφαλώς στον δρόμο της σωτηρίας. Μπορεί κάποιος να διαβάζει τοΕυαγγέλιο, αλλά να το ερμηνεύει λανθασμένα. Γι’ αυτόν το Ευαγγέλιο αποτελεί όργανοκαταστροφής! Και δεν τον απαλλάσσει από τον έλεγχο και την καταδίκη του για την άγνοια τηςαληθείας το γεγονός ότι κρατά στο χέρι το Ευαγγέλιο, καθώς και το ότι το μελετά. Θα σαςαναφέρω ένα παράδειγμα: Έχουμε ένα κομμάτι πολύτιμο ύφασμα. Έρχεται ένας έμπειρος καιεκλεκτός ράπτης, το κόβει και ράβει ένα ωραίο φόρεμα. Μπορεί όμως να έλθει ένας ανίδεος καικακόγουστος ράπτης, να το κόψει και να ράψει ένα τερατούργημα που ούτε το σώμα θακαλύπτει ούτε από τους καιρούς θα προστατεύει, δηλαδή θα καταστρέψει το πολύτιμο ύφασμα.Το ίδιο συμβαίνει και με τους διαφόρους κήρυκες του Ευαγγελίου. Μπορεί κάποιος να τοδιαβάζει και να το ερμηνεύει με τέτοιο τρόπο που ν’ ατιμάζει τον ατίμητο θησαυρό. Να τοκηρύττει με τέτοιο τρόπο που να οδηγεί στην πλάνη ο οδηγός αυτός της σωτηρίας.Και αυτό γιατί; Γιατί δεν γνωρίζει καλά το δρόμο της σωτηρίας. Δεν γνωρίζει ωρισμένεςπροϋποθέσεις της σωτηρίας ή μάλλον μερικά σημεία της πνευματικής πορείας, όπως π.χ. την- 6 -πίστη, την τήρηση των εντολών, την απόκτηση της θείας Χάριτος κ.τ.λ. Στο Ευαγγέλιο τα σημείααυτά δεν αναφέρονται συγκεντρωμένα, αλλά έχουν καταγραφεί σε διάφορα χωρία. Για ναβαδίσει όμως κανείς ασφαλώς τον δρόμο της σωτηρίας πρέπει να γνωρίζει όλα αυτά τα σημεία.Σ’ αυτό πολλοί σκοντάφτουν. Αρχίζει κάποιος να συγκεντρώνει διάφορα αγιογραφικάχωρία, που σχετίζονται άμεσα με την σωτηρία και αποτελούν βασικές προϋποθέσεις της,στρέφει μετά την προσοχή του σ’ ένα ή σε δύο απ’ αυτά, τ’ απομονώνει απ’ όλη την Αγία Γραφήκαι φωνάζει: «Βρήκα, βρήκα τον δρόμο της σωτηρίας»!Με τον τρόπο αυτό ο ένας διακηρύττει: «Πίστευε και θα σωθής». Ο δεύτεροςαποφαίνεται: «Απόκτησε την θεία Χάρη και τίποτε άλλο δεν χρειάζεσαι». Ο τρίτος συμβουλεύει:«Αγάπα και θα φθάσεις στον ουρανό». Και οι άλλοι ομοίως.Όλες αυτές οι υποδείξεις, είναι βεβαίως πραγματικές και στην Αγία Γραφή βασισμένες.Αλλά καμιά ξεχωριστά δεν καλύπτει ολόκληρη την υπόθεση της σωτηρίας. Πρέπει κανείςόλα αυτά να τα συνενώσει και τότε θα αποκτήσει μια πλήρη γνώση της πραγματικής μορφής τηςσωτηρίας.Να λοιπόν και ο ψευδοδιδάσκαλός σας ανάμεσα σ’ αυτούς που πλανήθηκαν. Ασφαλώςκι αυτός το Ευαγγέλιο διαβάζει, καθώς μου γράφετε, και διδάσκει το πως θα σωθούμε.Παρουσιάζει όμως όλο το πλάτος του αγώνος που απαιτείται ή μόνον ένα μέρος τωνπροσπαθειών; Προσέξτε στα λόγια του και θα διαπιστώσετε την έλλειψη: Στο κήρυγμα τουακούγεται μόνο το «Μετανοείτε και πιστεύετε». Αυτό όμως περιλαμβάνει όλες τις σωτηριώδειςπροσπάθειες; Ασφαλώς όχι.Αλλά και αυτά ακόμη τα στοιχεία, μετάνοια και πίστη, διδάσκονται με πληρότητα; Λέειπ.χ. «Μετανοείτε». Ρωτήστε τον: «Δηλαδή πρέπει και να εξομολογηθούμε; Κι αν δενεξομολογηθούμε, πώς θα λάβουμε την συγχώρηση των αμαρτιών μας;». Σ’ αυτό τίποτε δεν θατολμήσει να πει. Θα ξεφύγει με την πολυλογία του. Σύμφωνα με την κακοδοξία του η εξομολό-γηση δεν χρειάζεται, έστω κι αν αναφέρεται στην Αγία Γραφή.Ασφαλώς κανείς δεν θα επιχειρήσει να του αποδείξει ότι λέει ψέματα, όταν διδάσκει:«Μετανοείτε και πιστεύετε», διότι αυτά είναι απαραίτητα για την σωτηρία και αποτελούν εντολέςτου Κυρίου. Μπορεί όμως κανείς να του αποδείξει από την Αγία Γραφή ότι πλανιέται,όταν διακηρύττει ότι μόνον αυτά, η μετάνοια και η πίστη, εξασφαλίζουν την σωτηρία.Διότι για την σωτηρία χρειάζονται και πολλά άλλα.Φαντασθείτε για μια στιγμή ένα γιατρό να δίνει μια συνταγή με πολλά φάρμακα και οφαρμακοποιός να διαλέγει απ’ αυτά δυο ή τρία μόνο και να τα παραδίδει στον ασθενή λέγοντας:«Να, πάρε τα φάρμακα, που σου έγραψε ο γιατρός». Ο φαρμακοποιός αυτός δεν είναι ψεύτηςκαι απατεώνας;Το ίδιο όμως συμβαίνει και στην περίπτωσή σας. Ο Κύριος μας, που ήλθε για να μαςθεραπεύσει από τα πάθη, έγραψε στα Ευαγγέλιά Του μια πλήρη θεραπευτική αγωγή για τηνσωτηρία των ψυχών μας, που διατυπώνεται σε διάφορα χωρία. Ο νέος διδάσκαλός σας λοιπόν,άρπαξε δυο ή τρία απ’ αυτά και άρχισε να φωνάζει: «Ιδού για σας το σωτήριο φάρμακο! Πάρτετο και θα σωθείτε!». Κατά συνέπεια είναι ψεύτης και απατεώνας, όπως ακριβώς και οφαρμακοποιός, που αναφέραμε. Και σεις ακούγοντας τον αποστομωθήκατε και του δώσατεθάρρος να διακηρύττει ανεμπόδιστα: «Πιστέψτε στον Σωτήρα Χριστό και θα σωθείτε».Ε. Πραγματικά έτσι είναι! «Ουδέ γαρ όνομα εστίν έτερον υπό τον ουρανόν τοδεδομένον εν άνθρώποις εν ώ δει σωθήναι ημάς» (Πράξ. 4, 12). «Μέγα εστί το της ευσεβείαςμυστήριον. Θεός εφανερώθη εν σαρκί» (Α’ Τιμοθ. 3, 16). Ο Χριστός «έκλινεν ουρανούς» καικατήλθε, για να οδηγήσει τους ανθρώπους στους ουρανούς. Να χαίρεσθε και να ευγνωμονείτετον Κύριο γι’ αυτό. Να ευχαριστείτε τον Σωτήρα που ανέβηκε στους ουρανούς και τοποθέτησεκαι την ανθρώπινη φύση στα δεξιά του Πατρός.Οπωσδήποτε λοιπόν πρέπει να πιστεύουμε στον Χριστό για να σωθούμε. Αλλά δεν αρκείαυτό το στοιχείο μόνο για το έργο της σωτηρίας. Από τον ίδιο τον Χριστό προστέθηκαν κι άλλαστοιχεία, τα όποια ομοίως είναι απαραίτητα για το έργο αυτό. Περί αυτών θα μιλήσουμεαργότερα. Εδώ θα σας επισημάνω ότι και αυτή την πίστη μας στον Χριστό, πρέπει μετέτοιο τρόπο να τη δεχόμαστε, ώστε να είναι συνυφασμένη με την πίστη μας στην ΑγίαΤριάδα. Διότι ακούγοντας κανείς διαρκώς «σωτηρία εν Χριστώ» είναι δυνατόν τόσο πολύαποκλειστικά να τυπωθή αυτή η αλήθεια μέσα του, που ν’ ατονήσει η σημασία της ΑγίαςΤριάδος στο έργο της σωτηρίας και έτσι να καλυφθεί η Αγία Τριάς από το πρόσωπο του- 7 -Σωτήρος Χριστού. Αυτό όμως σημαίνει παρέκκλιση από την καθιερωμένη πορεία της σωτηρίας.Και δεν είναι τίμιο να εγκολπώνεται κανείς την χριστιανική πίστη και μετά να την διαστρέφει. Νατι θέλω να υπογραμμίσω με όλα αυτά: Όπως η ενσάρκωση και η σταυρική θυσία του Υιού δενέλαβε χώρα χωρίς τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα, έτσι και η σωτηρία του καθενός μας δενεπιτυγχάνεται χωρίς την συνεργασία του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, ολοκλήρουδηλαδή της Αγίας Τριάδος.Η «ένσαρκος οικονομία» και η σωτηρία κάθε ψυχής οικοδομήθηκαν από τον εν ΤριάδιΈνα Θεό, τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Αυτό πρέπει να το βάλει κανείς βαθειά στοννου και την καρδιά του. Όλοι οι άγιοι είχαν συνειδητοποιήσει αυτή την αλήθεια για την σωτηρίαμας. Προσέξτε πώς επιτελείται το βάπτισμα του Σωτήρος Χριστού! Έχουμε φανερή συμμετοχήολοκλήρου της Αγίας Τριάδος. Η φωνή του Πατρός, η βάπτιση του Υιού, η «εν είδει περιστεράς»εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος. Γι’ αυτό εξ άλλου και η εορτή του γεγονότος αυτού ονομάζεταιΕπιφάνεια ή Θεοφάνεια. Βαπτίζεται ο «ενανθρωπήσας» Υιός του Θεού, αλλά επαναπαύεται«επ’ αυτού και εντός αυτού» με την ευδοκία Του ο Θεός Πατήρ και συμμετέχει το Άγιο Πνεύμα.Αυτό φανερώνει ότι η σωτηρία μας συντελείται από τον Κύριο μας Ιησού Χριστό με την ευδοκίατου Πατρός και την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Ο Υιός τίποτε δεν έκανε χωρισμένος από τονΠατέρα και το Άγιο Πνεύμα. Ενώ έγινε και τέλειος άνθρωπος ουδέποτε απομακρύνθηκε απότους κόλπους του Πατρός.Είδατε πως η σωτηρία του ανθρωπίνου γένους οικοδομήθηκε με την συνεργασία τηςΑγίας Τριάδος; Προσέξτε τώρα πώς και η σωτηρία κάθε ψυχής οικοδομείται με την ίδιασυνεργασία:Η ζωή μας βρίσκεται σε μια ζωντανή σχέση και κοινωνία με τον Θεό. Με την πτώση τωνπρωτοπλάστων χάσαμε αυτή την κοινωνία. Γι’ αυτό σαρκώθηκε ο μονογενής Υιός του Θεού καιένωσε την μέχρι τότε αποχωρισμένη και πεσμένη ανθρώπινη φύση με τον Θεό. Οι πιστοί ενώ-νονται με τον Υιό και μέσω του Υιού με τον Πατέρα. Ο ίδιος ο Κύριος το φανέρωσε αυτό λέγο-ντας στους αποστόλους: «Εγώ εν τω Πατρί μου και υμείς εν εμοί, καγώ εν υμίν» (Ιωάν. 14,20).Ό,τι αναφέρεται εδώ στους αποστόλους, αναφέρεται και προς όλους τους πιστούς. Είναι ηχρυσή αλυσίδα της επανασυνδέσεώς μας με τον Θεό. Αυτό υπογράμμισε ο Κύριος και σε άλλομέρος: «Εγώ είμι η οδός και η αλήθεια και η ζωή. Ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα ει μη δι’εμού» (Ιωάν. 14, 6).Έτσι οι πιστοί έρχονται προς τον Πατέρα δια του Υιού. Πώς όμως έρχονται προς τον Υιό;Έρχονται δια του Πατρός, όπως ο ίδιος ο Κύριος αποκαλύπτει: «Ουδείς δύναται ελθείν προςμε, εάν μη ο Πατήρ ο πέμψας με ελκύσει αυτόν» (Ιωάν. 6, 44). Εάν χωρίς αυτή την έλξη προςτον Υιό δεν είναι δυνατόν ν’ αρχίσει το έργο της σωτηρίας, κι αν η έλξη αυτή επιτελείται υπό τουΠατρός, τότε είναι ολοφάνερο ότι η πρώτη αρχή της σωτηρίας κάθε ψυχής είναι ο Θεός Πατήρ.Να ενθυμείσθε την αγιογραφική αυτή αλήθεια και να την ομολογείτε. Ελκυσθήκατε προςτον Κύριο, που παντοτεινά βρίσκεται στα δεξιά του Πατρός, απ’ αυτόν τον ίδιο τον Πατέρα.Αλλά και ο Πατήρ πώς ελκύει προς τον Υιό; Ελκύει δια του Αγίου Πνεύματος. Το Άγιον Πνεύμαεπιτελεί όλα τα απαραίτητα για την σωτηρία στον νου και στην καρδιά των σωζομένων. ΟΚύριος που έπαθε, πέθανε πάνω στο Σταυρό, αναστήθηκε, αναλήφθηκε στους ουρανούς καικάθησε στα δεξιά του Πατρός, έστειλε από τον Πατέρα το Άγιο Πνεύμα, το οποίο διαμένει στηναληθινή Εκκλησία και επιτελεί την σωτηρία κάθε μέλους της.Το Άγιο Πνεύμα κατήλθε στους αποστόλους. Τους οδηγούσε στα πέρατα της οικουμένης,τους χαρίτωνε με λόγο ζωογόνο, τους ενδυνάμωνε στην πίστη. Εξαγίαζε και ενίσχυε σε κάθεέργο αγαθό τους χριστιανούς. Θεμελίωσε την Εκκλησία και οικοδομεί την σωτηρία όλων τωντέκνων της. Χωρίς το Άγιο Πνεύμα κανείς δεν σώζεται. Ούτε είναι δυνατόν να σωθεί. Γι’ αυτόείπε ο Κύριος: «Συμφέρει υμίν ίνα εγώ απέλθω, εάν γαρ μη απέλθω, ο Παράκλητος ουκελεύσεται προς υμάς» (Ιωάν. 16, 7). Είναι σαν να έλεγε: «Εάν δεν έλθει ο Παράκλητος, τοΠνεύμα το Άγιο, ματαία η ενσάρκωσή Μου, μάταιος ο θάνατος, ματαία και η Ανάσταση. Θαμείνετε μακρυά από την σωτηρία, διότι χωρίς το Άγιο Πνεύμα δεν μπορείτε να μεταμορφωθείτε,να λάβετε τα χαρακτηριστικά του σωσμένου».Πιστεύοντας λοιπόν ότι είσθε σωσμένος, να ενθυμείσθε ότι αυτό το οφείλετε και στοΠνεύμα το Άγιο, που μέσω των θείων μυστηρίων της Ορθοδόξου Εκκλησίας, σας προσφέρεται,και που αδιάλειπτα σας χειραγωγεί και σας ενισχύει στον δρόμο της σωτηρίας.- 8 -Βλέπετε λοιπόν πώς σωζόμαστε; Σωζόμαστε εν Χριστώ Ιησού με την ευδοκία τουΠατρός και την χάρη του Αγίου Πνεύματος. Αυτό να ομολογείτε και να το συγκρατείτεπάντοτε στον νου και στην καρδιά. Όποιος επιμένει λέγοντας μόνο: «Πίστευε στον Κύριο,πίστευε στον Κύριο», και δεν επεκτείνεται στην διδασκαλία της συμμετοχής στο έργο τηςσωτηρίας του Πατρός και του Αγίου Πνεύματος, αυτός φαίνεται ότι δεν κατέχει όλη την αλήθεια.Προκαλεί σύγχυση στην χριστιανική συνείδηση και αμαυρώνει το φως του Χριστού.Κατανόησαν βαθειά αυτό οι άγιοι Απόστολοι και με τον έξης τρόπο εκφράζουν στουςπιστούς την ευχή για την σωτηρία: «Κατά πρόγνωσιν Θεού Πατρός, εν αγιασμώ Πνεύματος, ειςυπακοήν και ραντισμόν αίματος Ιησού Χριστού χάρις υμίν» (Α’ Πέτρ. 1, 2), «Η χάρις του ΚυρίουΙησού Χριστού και η αγάπη του Θεού και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος μετά πάντων υμών»(Β’ Κοριν. 13, 13). Τα τελευταία αυτά λόγια του αποστόλου Παύλου επαναλαμβάνονται στην θείαΛειτουργία μετά την απαγγελία του «Πιστεύω» και πριν από την τέλεση του μυστηρίου της θείαςΕυχαριστίας.Επίσης και όλοι οι άγιοι Πατέρες μας, διδάσκοντας για την σωτηρία, την ανέφεραν όχισαν έργο του Χριστού μόνον, αλλά ολοκλήρου της Αγίας Τριάδος. Την ανέφεραν σαν έργο τουΠατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διότι αποτελούν και τα τρία πρόσωπα της Θεότητοςτην μια πηγή της σωτηρίας.Με τον ίδιο τρόπο να κατανοείτε και σεις την υπόθεση της σωτηρίας σας και μ’ αυτό τοκριτήριο να ελέγχετε την αλήθεια της ομολογίας τόσο του σημερινού, όσο και κάθε άλλου νέουδιδασκάλου.ΣΤ. Θα σας υποδείξω τώρα τι είναι περισσότερο σπουδαίο για την σωτηρία του καθενός.Μπορεί κανείς σύντομα να εκφρασθεί ως εξής:• Να πιστεύετε και να δέχεσθε την θεία Χάρη, που μας οδηγεί στην χριστιανική ζωή δια μέσουτων Μυστηρίων.• Να ζείτε σύμφωνα με τις εντολές του Θεού κάτω από την καθοδήγηση των θεοπέμπτωνποιμένων.• Να βρίσκεσθε σε μια ζωντανή σχέση με την Εκκλησία.Για να κατανοήσετε καλύτερα πόσο απαραίτητα είναι όλα αυτά, συγκρίνετε την πορείατης σωτηρίας με την συνηθισμένη οδοιπορία. Για να βαδίσει ένας οδοιπόρος εύκολα καιακίνδυνα πρέπει να υπάρχει φως, να είναι καθωρισμένος ο δρόμος, να είναι ο ίδιος υγιήςκαι δυνατός. Ακόμη στην περίπτωση μιας δυσκολίας, όπως π.χ. μπροστά σε μια διακλάδωσηή ένα σταυροδρόμι, να υπάρχει κάποιος να τον βοηθήσει δείχνοντάς του την σωστήκατεύθυνση. Κατά παρόμοιο τρόπο και για την πορεία στην οδό της σωτηρίας είναι απαραίτητονα υπάρχει φως, δηλαδή η ορθή πίστη, είναι απαραίτητο να είναι καθωρισμένος ο δρόμος,δηλαδή οι θείες εντολές, είναι απαραίτητες η ψυχική υγεία και η ισχύς, δηλαδή οι δυνάμειςτης θείας Χάριτος δια μέσου των Μυστηρίων, είναι απαραίτητοι οι γνώστες του δρόμου καιοι χειραγωγοί, δηλαδή οι ποιμένες της Εκκλησίας.Όλα αυτά συντελούνται στους κόλπους της Αγίας μας Εκκλησίας. Μ’ αυτήν είναιενωμένος καθένας που κατεργάζεται σωστά το έργο της σωτηρίας. Όλοι οι σωσμένοι αυτόν τονδρόμο ακολούθησαν και όλοι οι σωζόμενοι αυτόν τον δρόμο βαδίζουν. Άλλος δρόμοςσωτηρίας δεν υπάρχει…Ὅσιος Θεοφάνης ὁ ἔγκλειστος(ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΙΕΒΙΤΣ ΓΟΒΟΡΩΦ, 1815-1894)Απόσπασμα από το «Απάνθισμα Επιστολών»ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ, ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, 2004
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου