ΜΕΡΟΣ Δ: Οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου είναι πάντοτε αλάθητες; Υπάρχει περίπτωση η Σύνοδος να πλανηθεί; Τι διδάσκει η ιστορία της Εκκλησίας μας;
Μην ασχολείστε, λέγουν κάποιοι πνευματικοί με τα σημεία των καιρών και τον Αντίχριστο, δεν είναι δική σας δουλειά... Δεν είναι δική μας δουλειά; Νομίζουμε ότι δεν είναι ανάγκη να επανέλθουμε στο θέμα, διότι αποδείξαμε περίτρανα ότι τόσον ο Κύριός μας, όσο και οι άγιοι Απόστολοι, αλλά και μεγάλο πλήθος αγίων Πατέρων μας συνιστούν να μελετούμε τα σημεία των καιρών, διότι όσοι δεν τα μελετούν, αυτοί και θα πλανηθούν.
Οι πιστοί εξανίστανται όταν ακούν τους πνευματικούς να συνιστούν τα ακριβώς αντίθετα από όσα η ορθόδοξος πίστη μας επιτάσσει. Δι᾽ αυτό και ρωτούν: Και ποιόν πρέπει να περιμένουμε, πατέρες, να μας μιλήσει, αν όχι οι άγιοί μας οι οποίοι μας κατατοπίζουν πλήρως; Οι δε πνευματικοί απαντούν. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας μας. Βεβαίως λέγουν οι πιστοί και αναμένουμε τη φωνή της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας. Αλλά τα γεγονότα τρέχουν και αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου δεν βλέπουμε. Επικρατεί σιωπή και δεν γνωρίζουμε το γιατί, ενώ ο κόσμος αναζητά απεγνωσμένα κατευθυντήριες γραμμές.
Ουδείς εκ των ορθοδόξων χριστιανών, μήτε κι εμείς, αμφισβητούμε η δεν τιμούμε την αγία και Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας μας. Βεβαίως και τιμούμε τους Αρχιερείς μας και τα διοικητικά όργανα της Εκκλησίας μας και υπακούουμε εις τας εντολάς των. Αλλά υπάρχει ένα μεγάλο θεολογικό αλλά.
Όλες οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου είναι πάντοτε αλάθητες; Δεν υπάρχει περίπτωση η Σύνοδος να πλανηθεί; Τι διδάσκει η ιστορία της Εκκλησίας μας; Αυτό θα το εξετάσουμε εδώ πολύ σύντομα με μερικά παραδείγματα.
Για να δούμε μερικά παλαιά και νεώτερα παραδείγματα που δείχνουν ότι όλες οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου δεν υπήρξαν πάντοτε αλάθητες και σωστές.
Ποιός καταδίκασε τον μεγάλο Άγιο του προηγούμενου αιώνα, Μητροπολίτη Πενταπόλεως Νεκτάριο τον θαυματουργό; Ποιός; Πείτε το! Ποιός; Η Εκκλησία καταδίκασε τον Άγιο Νεκτάριο! Και τον έδιωξε μάλιστα από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Τελικά είχε δίκαιο η Εκκλησία που εδίωξε τον Άγιο η ήταν λανθασμένη της απόφαση; Εκ των υστέρων η ιστορία απέδειξε ότι η Εκκλησία είχε πάρει λάθος απόφαση και μάλιστα εναντίον ενός Αγίου.
Σε λίγες μέρες θα εορτάσουμε την Κυριακή της Ορθοδοξίας, την παραπάνω Κυριακή που θα έχουμε και πάλι κήρυγμα. Εκεί θα πούμε αρκετά περισσότερα. Σας ερωτώ, αδελφοί μου. Τι γιορτάζουμε την Κυριακή της Ορθοδοξίας; Την αναστήλωση των αγίων εικόνων. Παναγία Θεοτόκε Παρθένε! Δηλαδή που είχανε πάει οι εικόνες και τους κάναμε Αναστήλωση; Μα είχανε φύγει από εδώ από το ιερό Τέμπλο οι εικόνες; Είχανε φύγει από την εκκλησία μας οι εικόνες; Και που είχανε πάει που τους κάνανε αναστήλωση, δηλαδή τις τοποθετήσαμε πάλι στη θέση τους; Τις πετούσαν και τις έκαιγαν; Ποιοί τα έκαναν όλα αυτά και με τίνος εντολή; Φυσικά με εντολή του Πατριάρχη, των Αρχιερέων, της Ιεράς Συνόδου. Ναι, ναι καλά ακούσατε. Κάποιοι πατριάρχες και αρχιερείς για να μην χάσουν τις θέσεις τους, όταν αναλάμβαναν Εικονομάχοι Αυτοκράτορες την εξουσία, δεν τους χαλούσαν τις επιθυμίες και εργαζόντουσαν δυστυχώς οι Πατριάρχες αυτοί, οι Αρχιερείς και οι Ιερά Σύνοδος σύμφωνα με τα κελεύσματα των αιρετικών Αυτοκρατόρων. Έτσι η Ιερά Σύνοδος έδιδε εντολή να πεταχτούν οι εικόνες από τους Ιερούς Ναούς και από τα σπίτια των πιστών και να καούν η να καταστραφούν. Τότε πολλοί ευσεβείς Αρχιερείς αντιδρούσαν στις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου, όμοίως και ιερείς, οι οποίοι δεν κατέστρεφαν τις εικόνες. Αλλά δυστυχώς αδελφοί μου κάποιοι πειθαρχούσαν λέγοντας μάλιστα στους αντιδρώντας πιστούς ότι «Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε ανυπακοή στην Ιερά Σύνοδο. Εμείς θα κάνουμε ο,τι λέει η Εκκλησία». Έτσι έκαιγαν η πετούσαν τις εικόνες. Τότε ξεκίνησε ένας μεγάλος πόλεμος μεταξύ του Πατριάρχη, των Αρχιερέων και των ιερέων εκείνων που συμφωνούσαν με την εξουσία, ενάντια εκείνων των Αρχιερέων και ιερέων που δεν πειθαρχούσαν στις αποφάσεις της Εκκλησίας. Τελικά η ιστορία απέδειξε ότι όσοι πιστοί υπακούσανε στον Πατριάρχη, στους Αρχιερείς και στους ιερείς, καταδικάστηκαν ως πλανεμένοι και αιρετικοί. Εκείνοι τότε που δεν υπήκουσαν και αγωνίστησαν κατά της αποφάσεως της Ιεράς Συνόδου σώζωντας τις εικόνες ανακηρύχθησαν άγιοι και ομολογηταί της πίστεώς μας.
Το συμπέρασμα για εμάς είναι ότι τότε ο Πατριάρχης και η Ιερά Σύνοδος είχαν πάρει πλανεμένες και λανθασμένες αποφάσεις, άρα δεν είναι κάθε απόφαση της Ιεράς Συνόδου υποχρεωτικά αλάνθαστη. Διότι η Ιερά Σύνοδος είναι ένα διοικητικό όργανο της Εκκλησίας που αποτελείται μεν από Αρχιερείς, αλλά δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι και οι Αρχιερείς είναι άνθρωποι και κάνουν λάθη και σφάλματα όπως και όλοι μας. Χρειάζεται λοιπόν πολλή διάκριση, όταν πρόκειται ιδιαίτερα για σοβαρά θέματα πίστεως, διότι μιλούμε τότε για την σωτηρία της ψυχής μας και εάν οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου δεν είναι σύμφωνες με τα όσα λέγουν οι Άγιοι και οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, τότε εμείς για να μην πλανηθούμε κάνουμε υπακοή στα όσα κελεύουν οι Άγιοι και όχι το διοικητικό όργανο της Εκκλησίας. Έτσι έκαναν πάντοτε οι Άγιοι, οι Όσιοι και οι μάρτυρες της πίστεώς μας. Είχαν την λεγόμενη διακριτική υπακοή.
Ας αναφερθούμε σ᾽ ένα τρίτο παράδειγμα τώρα. Στον μεγάλο άγιο της Εκκλησίας μας, Μάξιμο τον Ομολογητή. Σίγουρα όλοι θα τον γνωρίζετε. Ας δούμε μέσα από το Συναξάρι της Ορθοδόξου Εκκλησίας λίγα γεγονότα από την ζωή του.
Την εποχή που έζησε ο Άγιος, μας αναφέρει ο Συναξαριστής, υπήρχε ένα μεγάλο θεολογικό ζήτημα με τους Μονοφυσίτες και τους Μονοθελήτες.
Οι Μονοφυσίτες δίδασκαν ότι ο Χριστός έχει μόνο μία Φύση την Θεϊκή. Η Ανθρώπινη Φύση Του απορροφήθηκε, λέγουν, από την Θεϊκή. Με λίγα λόγια διδάσκουν ότι ο Χριστός δεν ήταν Θεός και Άνθρωπος.
Επίσης οι Μονοθελήτες δίδασκαν ότι ο Χριστός έχει μόνον μία θέληση, την Θεϊκή θέληση και όχι την Ανθρωπίνη.
Τις αιρέσεις αυτές τις πολέμησε ο Άγιος Μάξιμος ο ομολογητής.
Ενώ ο Άγιος Μάξιμος και πολέμησε και ομολόγησε με την ζωή του την ορθότητα των όσων δίδασκε, δυστυχώς ο τότε Πατριάρχης και Ιερά Σύνοδος υποστήριζαν τους Μονοφυσίτες και Μονοθελήτες.
Ο Πατριάρχης και η Ιερά Σύνοδος έδωσε εντολή στον Άγιο Μάξιμο να σταματήσει να διδάσκει. Ο Άγιος δεν υπήκουσε και τότε ο Πατριάρχης με την Ιερά Σύνοδο πήραν απόφαση και έδωσαν εντολή να κοπεί η γλώσσα του Αγίου για να μην μπορεί να ομιλεί. Ο Άγιος όμως, μας ενημερώνει το Συναξάρι, ότι ναι μεν δεν μπορούσε να ομιλήσει για να διδάξει τον λαό αλλά βρήκε έναν άλλο τρόπο. Δίδασκε με το χέρι του, δείχνοντας στο λαό κατ᾽ αρχάς τα δύο δάχτυλα της παλάμης του και μετά το ένα δάχτυλο, θέλοντας να τους δείξει ότι ένας είναι ο Χριστός αλλά έχει δύο θελήσεις και δύο φύσεις.
Τότε, όταν το πληροφορήθηκε η Ιερά Σύνοδος τον νέο τρόπο που διδάσκει, σε νέα συνεδρία που έκανε υπό την ηγεσία του Πατριάρχη απεφάσισε την κοπή των χειρών του.
Σας ερωτώ, αδελφοί μου, είναι σωστές και ορθές αυτές οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου; Η ιστορία εδικαίωσε τον Άγιο Μάξιμο και τον ονόμασε όχι μόνον άγιο αλλά και ομολογητή. Τον δε Πατριάρχη και την Ιερά Σύνοδο καταδίκασε ως αιρετικούς.
Βλέπετε λοιπόν ότι η εκκλησιαστική ιστορία μας αποδεικνύει ότι όλες οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου δεν είναι ορθές και θεόπνευστες;
Μήπως το ίδιο δεν συνέβη με τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τον οποίον η Ιερά Σύνοδος τον καταδίκασε, τον καθήρεσε και τον έστειλε εξορία με την συνδρομή του Κράτους; Πάλι λάθος είχε κάνει τότε η Ιερά Σύνοδος και εδίωκε έναν άγιο και μάλιστα Χρυσόστομο.
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι το αλάνθαστον το έχει μόνον σύσσωμη η Εκκλησία. Δι᾽ αυτό αν και συνεκλήθησαν πολλές Οικουμενικές Σύνοδοι, αρκετές εξ αυτών θεωρήθηκαν από σύσσωμη την Εκκλησία, δηλαδή τον κλήρο και τον λαό, λανθασμένες. Δι᾽ αυτό η Εκκλησία σύσσωμη κατέληξε ότι εξ όλων των οικουμενικών Συνόδων που συνεκλήθησαν την εποχή εκείνη, μόνον οι επτά θεωρούνται θεόπνευστες. Άρα ούτε όλες οι Οικουμενικές Σύνοδοι μας διδάσκει η ιστορία ότι έχουν το αλάθητο. Το αλάθητο το έχει σύσσωμη η Εκκλησία (κλήρος και λαός), την οποία το Πνεύμα το Άγιον καθοδηγεί εις πάσαν αλήθειαν.
Συμπερασματικά λοιπόν καταλήγουμε, αδελφοί μου, ότι τα όσα λέγουν κάποιοι κληρικοί περί τυφλής και αδιακρίτου υπακοής στην Ιερά Σύνοδο ελλοχεύει τον κίνδυνο της πλάνης και της απώλειας της ψυχής μας, εάν η απόφαση της Ιεράς Συνόδου αποδειχθεί τελικά λανθασμένη.
Εμείς θέλουμε να πιστεύουμε ότι όπως και παλαιότερα η Ιερά Σύνοδος της δικής μας εκκλησίας επί μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ καταδίκασε απερίφραστα τις νέες ηλεκτρονικές ταυτότητες και το 666, έτσι και σήμερα η Ιερά Σύνοδος πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι θα λαλήσει τον λόγον της Αληθείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου