Χριστός Ανέστη!
Στο ιστολόγιο της "Εκκλησίας Γ.Ο.Χ. Ελλάδος" του Θηβών και Λεβαδείας κ. Χρυσοστόμου Τζανή (πρόκειται για μία από τις τέσσερις ματθαιϊκές παρατάξεις της Ελλάδος. Για τις παρατάξεις(1) γενικά, και στα πλαίσια του πρώτου βήματος στον χώρο του παλαιού εορτολογίου, που αναφέρω και στο άρθρο "ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ", θα γράψω αναλυτικά σε άλλο άρθρο), αναρτήθηκε απάντηση στο ημέτερο άρθρο "ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ".
Διαβάζοντας την απάντηση των αγαπητών αδελφών, που προς τιμήν τους δεν έμειναν αδιάφοροι στην έκκληση για ενότητα, αλλά απάντησαν έστω και διαφωνώντας, θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής:
1. Περί του εκκλησιολογικού χάσματος και της δυνατότητος άρσεώς του
Δυστυχώς, από τα γραφόμενα των αδελφών, παρατηρώ να υφίσταται το ίδιο εκκλησιολογικό χάσμα που υπήρχε και στα πρώτα χρόνια μετά το εορτολογικό σχίσμα, όπως φάνηκε και εκφράστηκε μέσα από τις απόψεις αφενός μεν, του πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου, αφετέρου, του Βρεσθένης Ματθαίου. Όσο λοιπόν υπάρχει αυτό το χάσμα δεν μπορεί να υπάρξει και ενότητα.
Ωστόσο το πρωταρχικό ζήτημα είναι να υπάρχει η θέληση για την εν αληθεία ενότητα. Επομένως, αν οι αγαπητοί αδελφοί θεωρούν ότι μόνο η παράταξή τους αποτελεί την Γνησία Εκκλησία και ότι όλοι οι υπόλοιποι είναι "ουνίτες" ή "σχισματοαιρετικοί", τότε δεν χρειάζεται να δηλώνουν ότι είναι επιθυμητός και ευλογημένος ο διάλογος, αν ως τέτοιο εννοούν την υπό την ηγεσία της παράταξής τους ενότητα ή αν θεωρούν αλάθητο τον πνευματικό τους πατέρα Βρεσθένης Ματθαίο και όλα όσα εξέφρασε. Αν όμως επιθυμούν πραγματικά τον διάλογο, καλό θα είναι κινούμενοι προς αυτή την κατεύθυνση να εκδώσει η Σύνοδός τους μία εγκύκλιο που να περιέχει εκείνα τα σημεία που θεωρούν ως κοινή βάση για μία ενδεχόμενη ενότητα και πάνω στα οποία θα μπορούσε να γίνει διάλογος με τις άλλες παρατάξεις.
2. Περί του δήθεν "παλαιοημερολογιτικού οικουμενισμού"
Ο όρος "παλαιοημερολογιτικός οικουμενισμός" πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970, και χρησιμοποιήθηκε από ματθαιϊκούς θεολόγους (Γκουτζίδης, Κοντογιάννης), που πολέμησαν τους ποθούντας την ένωση μεταξύ των μόνο δύο τότε παρατάξεων, ήτοι των φλωρινικών του αρχιεπ. Αυξεντίου και των ματθαιϊκών του αρχιεπ. Ανδρέου, και συγκεκριμένα τους π. Βασίλειο Σακκά, π. Καλλιόπιο Γιαννακόπουλο (μετέπειτα Πενταπόλεως), μοναχό Βίκτωρ Ματθαίου, Κωνσταντίνο Σαραντόπουλο (νυν Αρχιεπίσκοπο Καλλινίκο) και άλλων, οι οποίοι εργάστηκαν ποικιλοτρόπως για την ποθούμενη ενότητα, η οποία όμως απέτυχε (μέσα στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας και με προϋπόθεση την ενότητα μετά των "φλωρινικών", απέκτησαν, από τη Ρωσική Εκκλησία της Διασποράς, κανονικότητα οι υφ' ενός χειροτονίες των "ματθαιϊκών" με την χειροθεσία του 1971).
Ο "παλαιοημερολογιτικός οικουμενισμός" λοιπόν, υποτίθεται πως εκφράζει την άποψη ότι η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία δεν υφίσταται, όσο υπάρχουν σχίσματα, παρατάξεις και "χώροι" και ότι μόνο με την ένωση αυτών θα μπορεί να υπάρχει. Αυτή η βλάσφημη κατηγορία και εκτός πραγματικότητος χαρακτηρισμός, προσάχθηκε σε όλους όσους, στο παρελθόν ή σήμερα, ήθελαν και θέλουν την ενότητα των Ορθοδόξων. Όμως φανερώνεται ότι ο φανταχτερός αυτός όρος, είναι στην πραγματικότητα μια φούσκα, αφού εμείς ποτέ δεν υποστηρίξαμε ότι δεν υπάρχει η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία (αφού αυτήν ομολογούμε στο Σύμβολο της Πίστεως), λόγω σχισμάτων. Σε αυτό το πλανεμένο συμπέρασμα πέφτουν όσοι συγχέουν την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία του Χριστού (που περιλαμβάνει και την "παράταξη" του Απολλώ και την "παράταξη" του Κηφά ή όπως θα δούμε παρακάτω, σε άλλη χρονική περίοδο και διαφορετικό τόπο, και την "παράταξη" του Μελετίου και την "παράταξη" του Παυλίνου), με την διοικητική έννοια της Εκκλησίας, ήτοι "Εκκλησία της Ελλάδος", "Εκκλησία της Σερβίας" κ.ο.κ. Θέτουν πολλοί λοιπόν το παραπλανητικό ερώτημα: "και ποια είναι η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία στην Ελλάδα;", λες και αυτή περιορίζεται από τις εκάστοτε ιδιαίτερες χρονικές και τοπικές συνθήκες ή λες και η κάθε φατρία που αυτοαποκαλείται Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, σημαίνει ότι είναι κιόλας.
Άρα εμείς δεν μιλάμε για κλάδους ή για συνόδους που εννούμενες θα δημιουργήσουν την δήθεν ανύπαρκτη Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, αλλά για την αναγκαιότητα ενώσεως εκείνων των συνόδων και τμημάτων του σώματος της Εκκλησίας, που ορθοτομούν τον λόγο της αληθείας και συναποτελούν το Ακαινοτόμητο Πλήρωμα, για του οποίου την ενότητα αγωνιζόμαστε.
Επομένως, η έγκληση για δήθεν "παλαιοημερολογιτικό οικουμενισμό", πέφτει στο κενό.
3. Οι Πατέρες για την ενότητα των Ορθοδόξων
Αξίζει να μελετήσει κανείς τα κείμενα των Καππαδόκων Πατέρων Μεγάλου Βασιλείου και Γρηγορίου του Θεολόγου για το λεγόμενο "Αντιοχειανό σχίσμα"(2), που είχε διχάσει τότε τους Ορθοδόξους. Εκεί μπορεί να αντλήσει κανείς πολλά διδάγματα για το ζήτημα που μας απασχολεί, χωρίς φυσικά να κατηγορήσει κανείς τους Πατέρες για "οικουμενισμό". Παραθέτω μερικά αποσπάσματα, δίνοντας έμφαση σε μερικά σημεία (περισσότερα στην Ελληνική Πατρολογία του Migne, τόμ.29-32 έργα Μεγάλου Βασιλείου και τομ. 35-38 έργα Γρηγορίου Θεολόγου).
Από τις επιστολές του Μεγάλου Βασιλείου:
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 65, "ΑΤΑΡΒΙΩ"
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 67, "ΑΘΑΝΑΣΙΩ ΕΠΙΣΚΟΠΩ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ"
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 70, ΑΝΕΠΙΓΡΑΦΟΣ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 90, ΤΟΙΣ ΑΓΙΩΤΑΤΟΙΣ ΑΔΕΛΦΟΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙΣ ΤΗΣ ΕΝ ΤΗ ΔΥΣΕΙ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 258, ΕΠΙΦΑΝΙΩ ΕΠΙΣΚΟΠΩ
Από τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο:
ΕΙΡΗΝΙΚΟΣ Β΄, ΛΕΧΘΕΙΣ, ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΕΙ, ΕΠΙ ΤΗ ΓΕΝΟΜΕΝΗ ΤΩ ΛΑΩ ΦΙΛΟΝΕΙΚΙΑ, ΠΕΡΙ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΤΙΝΩΝ ΔΙΕΝΕΧΘΕΝΤΩΝ ΠΡΟΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ
Κλείνοντας την μικρή αυτή απάντηση, εύχομαι στους αδελφούς πνευματική και σωματική υγεία, φωτισμό και κάθε αγαθό παρά Κυρίου του Θεού μας, ευχόμενος την κατά Θεόν ενότητα, η οποία μπορεί να επιτευχθεί αν ακολουθήσουμε όλοι μας το του Ναζιανζηνού "ηττηθώμεν, ίνα νικήσωμεν"!
(1)Ο όρος "παράταξη" χρησιμοποιείται για να δηλώσει το "Μέρος" ή "Τμήμα" του Σώματος της Εκκλησίας.
(2)Στην τοπική εκκλησία της Αντιοχείας, υπήρχαν τότε δύο "παρατάξεις" με δύο ορθοδόξους επισκόπους στην ίδια επισκοπή, τον Άγιο Μελέτιο, τον οποίο δεχόντουσαν οι Εκκλησίες της Ανατολής (και οι πατέρες Μέγας Βασίλειος και Γρηγόριος Θεολόγος) και τον Παυλίνο, τον οποίο δεχόντουσαν οι Εκκλησίες της Αιγύπτου και της Δύσης (και ο Μέγας Αθανάσιος).
ΠΗΓΗ ''ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ''
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ΄΄
ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΔΙΑ ΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΘΕΜΑ.
Αγαπητέ Δάσκαλε Χριστός Ανέστη. Διάβασα το κείμενό σου και το θεωρώ μία αξιόλογη προσέγγιση ενός εξαιρετικά σοβαρού θέματος. Πράγματι στο κίνημα των αληθινά Ορθοδόξων απουσιάζει, για πολλούς και διάφορους λόγους, ο διάλογος, ένας διάλογος χωρίς πάθος και χωρίς βιασύνη. Ειναι πνευματικό σκάνδαλο να παρουσιαζόμεθα σήμερα, όλοι εμείς, που με τα λόγια αγαπούμε τον Χριστό και την Ορθόδοξη Εκκλησία, να είμεθα τουλάχιστον 12 παρατάξεις και να μη μπορούν ούτε καν οι τρείς-τέσσερεις πολυαριθμότερες να αρχίσουν ένα διάλογο από μηδενική βάση, από το 1924 μέχρι σήμερα, χωρίς προαπαιτούμενα και αφορισμούς, ορίζοντας από κάθε παράταξη δύο έως τρία άτομα κληρικούς και λαϊκούς, που να απολαμβάνουν την εμπιστοσύνη των δικών τους και εκεί να εξετασθούν όλα από την αρχή, χωρίς χρονική πίεση ή άλλες σκοπιμότητες. Διάλογος ενότητος και αληθείας χρειάζεται και μάλιστα άμεσα. Εκεί θα μπορούσε να προκύψει μία κοινή Θεολογική βάση αγώνος που θα επέτρεπε ακόμη και την ένωση,τουλάχιστον των περισσοτέρων, οι δε λοιπές διαφορές δεν θα παρακάμπτονταν, αλλά θα εθεωρούντο Θεολογούμενα και ένα -ένα θα επιλύονταν μέσω του συνεχιζόμενου διαλόγου και θα προστίθεντο στην κοινή βάση και ομολογία. Και μη βιασθεί πάλι κάποιος να μιλήσει για δήθεν Ορθόδοξο Οικουμενισμό σε αυτά που προτείνω, γιατί ο Οικουμενισμός ενώνει ετεροδόξους ή και αλλοθρήσκους ακόμη, ενώ το προτεινόμενο σχέδιο φιλοδοξεί να ενώσει ομοδόξους ως προς το Δόγμα και την παραδοχή των Ιερών Κανόνων και Εκκλησιαστικών Παραδόσεων, αλλά πιθανόν πλανόμενους ως προς την αντίληψη διαφόρων Θεολογικών θεμάτων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΣ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΣΟΤΗΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΚΑΠΟΙΟΙ ΠΕΡΙ ΚΗΦΑ, ΠΕΡΙ ΑΠΟΛΛΩ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΥΛΟΥ, ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ, ΕΙΝΑΙ ΠΛΑΝΕΣ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ, ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΙΣ ΕΧΟΥΝ ΚΟΛΛΗΣΕΙ ΑΠΟ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ''ΠΛΑΝΩΝΤΕΣ ΚΑΙ ΠΛΑΝΩΜΕΝΟΥΣ'', ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΜΕ ΤΕΤΟΙΑ ΨΕΥΤΟΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΝΑ ΠΕΙΣΟΥΝ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΟΡΘΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΡ. ΦΛΩΡΙΝΗΣ.
Ο ΚΗΦΑΣ, Ο ΑΠΟΛΛΩ ΚΑΙ Ο ΠΑΥΛΟΣ, ΗΣΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥΣ, ΚΑΙ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΟΙ ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΝΑΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ, ΑΠΛΩΣ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΤΟΤΕ ΕΔΕΙΚΝΥΟΝ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ ΕΚΑΣΤΟΣ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΕΞ ΑΥΤΩΝ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΚΑΠΟΤΕ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΑ ΑΛΛΟΙ ΕΠΙΣΤΕΥΟΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΝ ΕΙΤΕ ΤΟΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΝ, ΕΙΤΕ ΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΝ, ΕΙΤΕ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ, ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΝΟΥΣΑΝ ΑΝΑΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ.
ΞΑΝΑΤΟΝΙΖΩ ΛΟΙΠΟΝ, ΑΥΤΟΙ ΟΛΟΙ ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ ΝΑ ΤΟΥΣ ΧΩΡΙΖΟΥΝ.
ΣΗΜΕΡΑ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, ΕΚΤΟΣ ΚΙ ΑΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΟΥΜΕ ΕΙΤΕ ΑΜΑΘΩΣ ΕΙΤΕ ΕΜΠΑΘΩΣ ΝΑ ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΟΥΜΕ ΠΑΝΤΕΛΩΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ.
ΟΥΤΕ ΠΟΤΕ ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΓΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΜΙΛΗΣΕ ΠΕΡΙ ''ΔΥΝΑΜΕΙ ΚΑΙ ΟΥΧΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ'' ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΕΣΟΤΗΣ Π.Χ. ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΜΗ ΕΓΚΥΜΟΝΟΥΣΑ ΓΥΝΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΝΟΥΣΑ. ΟΛΙΓΟΝ ΕΓΚΥΟΣ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ.
ΤΩΡΑ, Ο ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΟΡΟΣ ''ΔΥΝΑΜΕΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ'', ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ, ΕΚ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ, ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΕΦΑΜΑΡΤΟΥΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΙΣ ΟΠΩΣ ΤΟ ΕΝΝΟΟΥΝ ΟΙ ΜΗ ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΕΣ.
Ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΗΣ Σ' ΑΥΤΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ: ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΟΠΟΥ ΔΕΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΔΟΧΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΧΗ, ΧΑΡΙΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.
ΕΤΣΙ, ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ, ΗΤΑΝ ΠΡΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΒΟΥΡΙΔΟΥ, ΠΟΥ ΠΑΡΕΣΥΡΕ ΣΤΗΝ ΠΛΑΝΗ ΤΟΥ ΤΟΣΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΣΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ.
ΟΣΟ ΛΟΙΠΟΝ ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΤΩΝ ΔΟΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΞΕΦΡΑΖΕ Ο ΚΥΡΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ ΤΟΥ, ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΟΠΟΥ ΕΙΧΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡ. ΦΛΩΡΙΝΗΣ (ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΠΙΣΤΗ ΟΙ ΦΛΩΡΙΝΑΙΟΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΗΚΑΝ ΘΕΛΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΜΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΥΤΟΑΝΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΑΡΓΟΤΕΡΑ, ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΟΜΟΛΟΓΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ), ΤΑ ΣΧΙΣΜΑΤΑ ΘΑ ΔΙΑΙΩΝΙΖΟΝΤΑΙ.
ΛΟΙΠΟΝ, ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ 1937, ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΑΣΦΑΛΩΣ ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΚΑΠΟΥ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΧΛΕΥΑΣΤΙΚΩΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΜΕΝΩΝ ''ΜΑΤΘΑΪΚΩΝ'' (Ο ΚΑΘΕ ΚΑΛΟΠΡΟΑΙΡΕΤΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΨΑΞΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΒΡΕΙ).
ΕΤΣΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΟΥΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΩΝ, ΑΛΛΙΩΣ ΟΙ ΜΕΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ ΘΑ ΔΙΑΙΩΝΙΖΟΝΤΑΙ.
ΜΑΛΙΣΤΑ, ΚΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΜΗ ΜΑΣ ΕΦΘΑΝΑΝ ΟΛΑ Τ' ΑΛΛΑ, ΜΑΣ ΠΡΟΕΚΥΨΑΝ ΕΣΧΑΤΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΚΕΦΑΛΟΙ ''ΑΠΟΤΕΧΙΣΜΕΝΟΙ'' ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΚΑΙ ΠΙΣΤΕΥΩ, ΕΙΤΕ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΤΙΤΕΣ ''ΤΡΙΚΑΜΗΝΟΕΥΘΥΜΙΑΚΟΙ'', ΕΙΤΕ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ ''ΘΕΟΔΩΡΗΤΙΑΝΟΙ-ΜΑΞΙΜΙΑΝΟΙ-ΣΠΕΤΣΟΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΚΟΙ'', Κ.ΛΠ. ΠΟΥ ΜΟΝΟ Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΤΕΛΙΚΑ ΞΕΡΟΥΝ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ, ΠΟΙΟΝ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ, ΠΟΙΟΝ ΧΕΙΡΟΦΙΛΟΥΝ, ΠΟΙΟΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΥΝ, ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΝ, ΠΟΙΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ, Κ.ΛΠ.
ΟΠΟΤΕ, ΤΑ ΔΕΙΝΑ, ΑΡΧΗΣ ΔΟΘΕΙΣΗΣ ΕΚ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΑΓΩΝΟΣ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ (''ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΩΝ'') ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΛΛΟΙΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΒΟΥΡΙΔΗ ΤΟΥ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΟΥΣ, ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ.
ΤΕΛΙΚΑ ΟΝΤΩΣ, ΤΟ ΚΑΚΟ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΑΥΤΟΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΟΠΩΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ ΚΑΙ Ο ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΣΟ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΤΟ.
ΤΟ ΖΗΣΑΜΕ ΜΑΛΙΣΤΑ, ΓΥΡΝΩΝΤΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΚΟΛΠΟΥΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ (ΝΕΟΥ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ) ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ, ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΒΛΕΠΑΜΕ ΤΗΝ ΜΙΑ ΚΑΚΟΔΟΞΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΛΛΟΙ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΟΙ, ΑΛΛΟΙ ΑΓΙΟΜΑΧΟΙ, Ο ΚΑΘ' ΕΝΑΣ ΚΡΑΤΕΙ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙ ΩΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΣΤΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΤΟΥ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ.
ΚΑΙ, ΑΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΟΚΑΘΑΙΡΕΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΟΑΦΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΥΠΑΡΧΟΝΤΕΣ, ΑΦΗΝΟΥΝ ΤΟ ΠΟΙΜΝΙΟ ΤΟΥΣ ΝΑ ΤΡΕΧΕΙ ΟΛΟΥΘΕ ΚΑΙ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙ ΕΤΣΙ ΣΤΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΤΩΝ ΥΠΟΔΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΤΙΣ ''ΣΥΝΟΔΙΚΕΣ'' ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ.
Ο ΛΑΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΩ, ΟΠΟΥ ΑΚΟΥΣΕΙ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΝ ''ΚΑΛΟ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΗ'' ΤΡΕΧΕΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΤΟΥ ΠΙΣΤΕΥΩ, ΚΑΠΟΙΟΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΠΑΡΙΣΤΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝΩΤΙΚΟΥΣ, ΩΣ ΕΧΟΝΤΕΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ''ΠΕΡΙΣΣΕΥΜΑ ΑΓΑΠΗΣ'', ΚΑΙ ΕΝΩ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΣΥΝΑΜΑ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΠΩΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ''ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ'' ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΔΙΟΤΙ ΔΙΑΦΩΝΟΥΝ ΣΦΟΡΔΡΑ.
ΟΠΟΤΕ, ΑΝ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΟΤΥΠΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ ''ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ'' ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ, ΤΟΤΕ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΙ ΕΙΝΑΙ;
ΒΛΕΠΕΤΕ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΜΙΛΑΝΕ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΟΛΟΓΙΑΣ ΟΜΙΛΟΥΝΤΕΣ ΠΕΡΙ ΕΝΩΣΕΩΣ, ΦΥΣΙΚΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΕΝΝΟΟΥΝ ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ... ''ΥΓΙΩΝ ΔΥΝΑΜΕΝΩΝ'', ΕΝΝΟΩΝΤΑΣ ΔΗΛΑΔΗ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΕΣΤΕΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΕΥΩ, ΤΗΝ ΦΛΩΡΙΝΙΚΗ ΔΗΛΑΔΗ ΚΑΚΟΔΟΞΙΑ ΤΟΥΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΑ ΜΑΛΑ ΤΟΝ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΣΜΟ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ.
ΛΟΙΠΟΝ, ΨΕΥΔΟΣ ΤΟ ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΟ, ΟΤΙ ΟΙ ΜΑΤΘΑΙΪΚΟΙ ΕΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΤΟΝ ΟΡΟ ''ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ'' ΤΑΧΑ ΑΝΤΙΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ, ΔΙΟΤΙ Ο ΟΡΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΑΝΑΓΛΥΦΑ ΘΑ ΕΛΕΓΑ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΙΑ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΗ.
ΕΞΑΛΛΟΥ ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΙΛΑΤΕ, ΕΔΩ Ο ''ΑΥΞΕΝΤΙΟΣ'' ΠΑΣΤΡΑΣ ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΗ ΕΠΑΡΣΗ ΚΑΙ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ, ΕΝΩ ΟΙ ''ΜΑΤΘΑΙΪΚΟΙ ΣΥΖΗΤΟΥΣΑΝ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΓΕΦΥΡΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΙΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ, ΕΤΡΕΧΕ ΜΕ ΔΗΛΩΣΕΙ ΠΡΟΣ ΠΑΣΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΟΤΙ ΚΟΒΕΙ ''ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ'' ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΩΣΣΟΥΣ, ΕΝΩ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΣΕ ΝΥΞΕΙΣ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΘΥΜΟΥΣΑΝ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΕΔΗΛΩΝΕ ΠΩΣ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΕΩΣ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ''ΜΑΤΘΑΙΪΚΩΝ'' ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΠΟΛΛΟΥ ΗΔΗ ΛΗΞΑΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑΝ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ Ο ΕΚ ΤΩΝ ΡΩΣΣΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ''ΣΙΚΑΓΟΥ ΣΕΡΑΦΕΙΜ'' ΤΟΝ ΕΜΕΜΦΕΤΟ.
ΛΟΙΠΟΝ, ΘΑ ΕΡΘΟΥΝ ΤΩΡΑ ΟΙ ΦΛΩΡΙΝΑΙΟΙ ΝΑ ΟΜΙΛΗΣΟΥΝ ΓΙΑ ΑΡΝΗΣΗ ΕΝΩΣΕΩΣ; Η ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΕΛΘΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, ΝΑ ΟΜΙΛΗΣΟΥΝ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ΓΙΑ ΑΡΝΗΣΗ ΕΝΩΣΕΩΣ, ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΡΑΔΕΧΟΝΤΑΙ ΚΑΝΕΝΑΝ, ΑΝ ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ ΔΕΝ ΠΑΡΑΔΕΧΤΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΟΡΕΥΤΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΟΥΣ;
ΚΑΙ ΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ. ΤΙ ΝΑ ΠΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ, ΜΥΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΜΟΝΟ ΑΡΜΟΖΕΙ. Ο ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΑ ΛΕΓΑ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ.